100329-cts-v sport wagon

Cadillac CTS-V Sport Wagon – buse nummer 3

Här är tredje modellversionen av Cadillacs busbil CTS-V. Först kom sedanversionen, sedan coupén och nu kombin – eller Sport Wagon som jänkarna hellre kallar den. Vad sägs om en kombi som fixar världens åktur för många liter bagage tack vare V8-motor på 6,2 liter och 564 hästkrafter?

På New Yorks bilsalong om några dagar är Cadillacs vassaste bidrag inget mindre än kombiversionen av CTS-V. Egentligen behöver Cadillac CTS-V Sport Wagon inte presenteras mycket närmare än att det är den tredje och mer lastbenägna modellversion i CTS-V-serien. Bilen är i grunden densamma som sedan- och coupémodellerna, även om sistnämnda har några egenheter för sig själv – exempelvis bredare spårvidd över bakaxeln.

CTS-V Sport Wagon, vars tillverkning och försäljning sätter igång sent i år, är bestyckad med en V8 med 6,2 liters slagvolym. Precis som hos sina modellsyskon plockar man ut 564 hästkrafter med hjälp av en kompressor. Kraften kan förlängas antingen via en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automat. Drivningen sker via bakhjulen, som det ska vara hos en amerikansk bil med busbeteende.

Utöver detta är kombin även utrustad med Magnetic Ride Control som innebär att sensorer vid varje hjulupphängning känner av rådande underlag. Avläsningen sker en gång per millisekund och därför kan stötdämparna blixtsnabbt justeras automatiskt. Systemet kan ställas in i Tour- eller Sport-läget, beroende på om man vill motorvägskryssa eller hårdköra längs kurviga vägpartier.

För att effektivt få stopp på den snabba kombin har Cadillac överlåtit bromssystemet till Brembo. Fram sitter sexkolvsok och bak fyrkolvsok. Bromsskivorna är av gjutjärn och aluminium för att sänka vikt och utmattningsgrad. Utanför bromsdoningarna sitter 19-tums lättmetallfälgar skodda med Michelin Pilot Sport 2. Fram sitter 255:or med 40-profil medan bakhjulen har försetts med 285:or med 35-profil.

Inuti bilen är det sportstolar som gäller. Läder och perforerat mikrofiber för bästa grepp mot rumpa och rygg samt naturlig ventilation. I standardutrustningen ingår navigationssystem, ljudsystem från Bose med 5.1-ljud, bluetooth telefonintegration och 40 Gb hårddisk som sväljer tillräckligt många mp3:or för att långresan inte ska bli tråkig.

Och just det, eftersom det handlar om en kombi kanske lastvolymen är av vikt. 720 liter ryms bakom det uppfällda bakre ryggstödet. Exakt hur de har kommit fram till den siffran vet vi inte, men med största sannolikhet har de inte mätt enligt VDA-normen då 720 liter är 25 liter mer än vad bjässen Mercedes E-klass Kombi fixar. Det känns med andra ord inte troligt. Med bakre ryggstödet nedfällt uppger Cadillac en lastvolym om 1 644 liter vilket absolut kan stämma med tanke på bilens utformning. Nya BMW 5-serie Touring rymmer 1 670 liter och Mercedes E-klass Kombi rymmer 1 950 liter.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!