080111-cadillac-cts-v

Cadillac CTS-V utmanar tyskarna

På den stundande mässan i Detroit kommer Cadillac att visa prestandaversionen av CTS. Med en V8 på 6,2 liter och 550 hästkrafter ska CTS-V ge de tyska bestarna en ordentlig match.

Den senaste modellen av CTS har fått allmänt positiva omdömen från motorpressen. Den har ansetts vara mer europeisk i sitt uppträdande än dess föregångare. Den har till och med ansetts vara en potentiell utmanare till de tyska premiumvagnarna i samma segment. Nu tar amerikanerna i med full kraft för att på allvar kunna utmana BMW M5 och Mercedes E 63 AMG. Redan innan den stora bilmässan i Detroit väljer Cadillac att visa nya CTS-V.

Det är inte jättemycket som skiljer V-versionen från den vanliga CTS. I fronten har grillen fått tydligare markering och bakom den har motorhuven fått en liten bula för att den stora V8-motorn ska få plats. Front- och bakspoiler är även de lätt förändrade. På insidan har de vanliga stolarna bytts mot kramvänliga stolar från Recaro. Ingen av de lyxdetaljer som finns i vanliga CTS har tagits bort, vikten är uppenbarligen inget Cadillac skäms över.

Tanken bakom Cadillac CTS-V är att kombinera stilen och komforten från de bästa lyxsedanmodellerna med prestandan hos en sportbil. Om Cadillac har lyckats med det återstår att se, men de har i alla fall försökt genom att stoppa ner den största motorn de kunde hitta. Från nyligen presenterade Corvette ZR1 har man lånat den 6,2 liter stora kompressormatade V8-motorn. I CTS-V är motorn något lugnare till karaktären, effekten är satt till 550 hästkrafter och 745 newtonmeter. Några prestandasiffror finns dessvärre inte med i pressmeddelandet från Cadillac. Två sexväxlade lådor kommer att finnas tillgängliga, den ena manuell och den andra halvautomatisk med växelväljare på ratten.

För att det ska vara något så när möjligt att bestämma riktning på ekipaget såg sig Cadillac tvungna att göra något åt fjädringen. CTS-V är utrustad med vad som kallas Magnetic Ride Control, som enligt Cadillac själva är det snabbast reagerande systemet i världen. Två program finns att välja mellan, Tour eller Sport. Dessutom finns möjligheten att manuellt anpassa systemets inställning. Därtill finns ett antisladdsystem kallat Performance Traction Management System, som ska hjälpa föraren. Eftersom systemet har rötter i Cadillacs racebil kan man förmoda att det inte kommer att ingripa alltför ofta. Ventilerade bromsskivor och sexkolvsok har köpts in från Brembo för att det ska gå att få stopp på bilen.

Nya CTS-V förväntas nå försäljningshallarna under hösten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!