Enligt Cadillac ska förbrukningen nästan halveras med hjälp av vad de kallar 2-Mode Hybrid system. Detta består av en elektronisk variabel växellåda och ett batteri på 300 volt. Vid låga hastigheter, till exempel vid stadskörning ska bilen kunna drivas framåt enbart av elektricitet. Nyckeln till systemet är bromskraftsåtervinningen som alstrar elektricitet som i sin tur lagras i batteriet.
Den sex liter stora V8-motorn är densamma som tidigare. I det här fallet har den dock begåvats med en bokstavsförkortning. Active Fuel Management (AFM) känner av när all motorkraft inte behövs och stänger då av hälften av cylindrarna.
I övrigt har det inte skett några förändringar med Escalade. Det har inte sparats in på vikten och man har inte gjort några aerodynamiska förbättringar för att minska bränsleåtgången. Cadillac förklarar detta med att man inte har velat ändra på ett vinnande koncept. Den komfort som en Escalade-ägare är van vid ska gå att finna även i hybridversionen.
Den hybriddrivna amerikanen ska börja säljas i USA under sommaren 2008. GM utreder om det finns möjlighet att ta bilen till Europa, beslut väntas inom de kommande sex månaderna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.