100223-cadillac-europa

Cadillac gör nytt försök i Europa

Det förra försöket slutade med konkurs för den holländska importören Kroymans. Men nu gör Cadillac ett nytt försök att slå sig in på den europeiska marknaden. Främst i ledet går CTS Coupé.

Trots den starka ställningen på hemmamarknaden USA har Cadillac aldrig riktigt fått in en fot här i Europa där Audi, BMW och Mercedes har ett järngrepp om premiummarknanden. I fjol gick de europeiska affärerna så dåligt att Cadillacs Europa-importör Kroymans gick i konkurs. Det har dock inte avskräckt amerikanerna som nu gör sig redo för ett nytt försök.

– Europa är en viktig marknad för Cadillac. Återetableringen är en god nyhet för dem som vill importera exklusivitet, säger Cadillac-chefen Bryan Nesbitt. 

Den här gången har man bildat en ny avdelning – Cadillac Europe – som ska sköta allt från import, marknadsföring och distribuering på den europeiska marknaden. Än så länge säger Cadillac bara att bilarna kommer att säljas på ”nyckelmarknader”, vad det betyder mer exakt får vi veta senare.

Cadillacs officiella återinträde i Europa sker på Genèvesalongen i mars då den nya coupéversionen av CTS premiärvisas. CTS Coupé beskrivs som själva kärnan i Cadillacs nya modellprogram. I Genève visas även CTS Sport Wagon, CTS Sport Sedan, CTS-V, Saab-kusinen SRX samt Escalade Hybrid.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!