080603-cadillac-undersökn

Cadillac i topp i ny undersökning

General Motors har på senare tid gjort det mycket klart att Cadillac ska bli ett premiummärke att räkna med. Att Cadillac ligger i topp i en ny kundundersökning är det första tydliga beviset på att man är på god väg.

Att Cadillac är ett märke som är på frammarsch har vi fått flera indikationer på den senaste tiden. Den senaste upplagan av CTS fick mycket positiva omdömen när den kom och vissa menade till och med att den kunde bli en tuff match för de europeiska konkurrenterna. När prestandamodellen CTS-V för ett par veckor sedan blev den snabbaste sedanen någonsin på Nürburgring blev det ännu tydligare att GM:s satsning på Cadillac inte bara är någon imagekampanj. Och det är inte bara här i Europa som Cadillac har börjat återta den forna statusen.

Varje år frågar AutoPacific de amerikaner som äger en bil i någon av de 28 kategorier som bedöms hur nöjda de är med sina bilar. Svaren på årets frågor visar att Cadillac gillas allt mer av amerikanen. Inte nog med att Cadillac utsågs till det bästa märket totalt sett, CTS och DTS tog även hem segern i sina respektive kategorier. CTS utsågs till bästa bil i klassen för mindre lyxbilar medan den större DTS ansågs vara den bästa större lyxbilen.

Även för resten av GM-familjen gick det bra i undersökningen. Totalt kammade GM hem elva av 28 möjliga förstaplatser, mycket tack vare suvarna och pick-uperna som har motsvarat ägarnas förväntningar. I märkesligan hamnar Toyota på andraplatsen med nio förstaplatser. De resterande åtta kategorisegrarna fördelades mellan Ford, Volkswagen, Honda och Hyundai.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!