Foto: License Agreement - Please read the following impo

Cadillac planerar produktoffensiv

Cadillac kommer presentera tio nya modeller och facelifts under de tre kommande åren, med start med nästa års XTS och ATS. Cadillac-chef: ”Vi vill bli världsstandard.”

När den ansiktslyfta versionen av Cadillac CTS gör premiär nästa år kommer det sätta i gång en produktoffensiv från jänkarna. Samma år kommer även nya lyxsuven Escalade, uppger Cadillacs marknadsföringschef Don Butler för Detroit Free Press. Dessutom blir det världspremiär för Cadillacs första laddhybrid –lyxcoupén ELR.

 Cadillac har haft det motigt på hemmamarknaden och har stadigt varit av med förstaplatsen som mest sålda lyxbilsmärke i USA. Dock är det inte bara USA-marknaden som är i fokus denna gång. Enligt Butler vill GM återställa Cadillac till forna glansdagar och göra märket till ”världsstandard”.

 Storsäljarna kommer troligtvis bli BMW 3-serieutmanaren ATS och den stora sedanen XTS. Vilka de övriga modellerna utöver de som listats ovan vill Butler inte gå ut med. Uppgifter till teknikensvarld.se pekar på att det bland annat rör sig om nästa generation CTS som blir ungefär lika stor som Audi A6 och Mercedes E-klass.

 – Man kan inte vara ett lyxmärke utan att vara global. Genom att använda Kina och USa som våra fundamentala pelare så kommer vi bredda vårt globala fotavtryck och börja flytta de här produkterna in i andra områden i världen, säger Butler och menar att det betyder att man tänker försöka plocka marknadsandelar även på den vikande Europa-marknaden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!