090104-cadillac srx

Cadillac SRX officiell – smygtitt på Saab 9-4X

Nu är Cadillac SRX officiell, i lagom tid inför Detroitsalongen. Bilen i sig kanske inte är så intressant sett ur svensk synvinkel, men tekniskt är den högintressant då den delar det mesta med kommande Saab 9-4X.

Nya Cadillac SRX har vi sett tidigare i form av konceptbilen Provoq. Detta var på Detroitsalongen förra året då vi även fick se konceptet Saab 9-4X BioPower.

Nya SRX avlöser den nuvarande modellen som funnits sedan 2004. En modell som mer ser ut som en förhöjd kombibil än nya SRX som är en ren crossover, precis som 9-4X.

Provoq-konceptet innehöll samma E-Flex-drivlina som kommande Chevrolet Volt, men riktigt så skoj blir det inte i verkligheten. Den 483 centimeter långa crossovern bestyckas i stället med två olika V6-motorer, både finslipade och genomgångna för bättre gångkultur och lägre förbrukning. Den ena är på tre liter med direktinsprutning och får klassas som basmotor. Den grundar sig på den 3,6-litersmotor som sitter i CTS. 262 hästkrafter levereras vid 6 950 r/min och vridmomentet ligger på 300 newtonmeter vid 5 600 r/min. Denna motor är dessutom anpassad för att kunna köras på bensin eller etanol (E85).

Den andra motorn är alltså också en V6, men med 2,8 liters volym och turbo utgör den det sportigare alternativet. Motorn känner vi igen sedan tidigare då den sitter i bland annat Saab 9-3. I SRX levererar den 305 hästkrafter vid 5 500 r/min och vridmomentet ligger på 400 newtonmeter vid 1 850 r/min.

Båda motorerna är kopplade till den sexstegade Hydra-Matic-automatlådan som är en av anledningarna till att man lyckats sänka förbruknings- och utsläppssiffrorna. Kraften skickas vidare till antingen framhjulen eller alla fyra. Det är förresten Haldex som levererar fyrhjulsdriftsystemet, alltså är det av samma typ som vi redan sett i Saab 9-3 XWD. I SRX är den elektroniska bakdiffen eLSD standard, en lösning som har fått mycket lovord. Det innebär att upp till 100 procent av kraften till bakhjulen kan justeras över till antingen höger eller vänster sida.

Kommande Saab 9-4X bygger alltså på samma struktur som nya SRX. Det spekulerades länge i att bottenplattan är den som inom GM döpts till Theta, dock är det en sanning med modifikation. I själva verket är bottenplattan en förädlad premiumvariant som kombinerar det bästa från Theta och Epsilon II. Opel Insignia bygger på den sistnämnda.

Cadillac beskriver SRX som en väldigt säker bil med en lång rad av säkerhetshöjande detaljer. Chassits starka struktur ska fånga upp den farligaste energin vid en krock, sedan är det olika interiöra system som får ta över skyddet. Bland annat sidokrockgardiner, främre krockkuddar, pedalsystem som viker undan, sensorer som känner av en eventuell rundslagning och förbereder bilen och de åkande, och mycket mer. Cadillac har också jobbat hårt för att möta de hårda europeiska kraven i skyddet mot fotgängare.

Nya Cadillac SRX börjar tillverkas under andra kvartalet i år och försäljningen sätter igång strax därefter.

Läs mer

Provkörningar

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!