100112-cadillac-xts-platinum Foto: Cadillac / Wieck / License Agreement - Please read

Cadillac XTS Platinum Concept redo att plugga in

Cadillacs stora nyhet på hemmaplan i Detroit är det stora XTS-konceptet. XTS Platinum Concept är en nästan färdig plug in-hybrid som ska ta över flaggskeppsrollen efter STS och DTS.

Förhandstipsen visade sig vara på rätt spår – Cadillacs konceptbil på årets Detroitsalong är en kommande flaggskeppsmodell med namnet XTS. Vad vi inte väntade oss är att XTS ser ut att bli en lyxsedan med miljösamvete. På ytan är Cadillac XTS Platinum Concept en 5,1 meter lång och svulstig amerikan, men undertill hittar vi ett nytt hybridsystem.

Om den produktionsbil som väntas till 2012 blir hybriddriven är oklart i dagsläget, men konceptbilen drivs i alla fall av en direktinsprutad V6-motor på 3,6 liter. V6-motorn är dock bara en del i Cadillacs nya hybridsystem som kan ses som en vidareutveckling av hybridsystemet i Escalade Hybrid. Det nya PHEV-systemet (plug-in hybrid electric propulsion system) levererar totalt 350 hästkrafter och 400 Nm. XTS-konceptet kan dessutom pluggas in i ett vanligt eluttag för att ungefär fem timmar senare ha fulladdade batterier. Magnetic Ride Control och fyrhjulsdrift, möjligtvis från Haldex, ska se till att XTS bjuder på bästa möjliga köregenskaper.

XTS Platinum Concept fortsätter på Cadillacs Art & Science-formspråk vars linjer känns hemtama vid det här laget. Den stora sedanen har dock proportioner som inte har setts på Cadillac-bilar tidigare. Kort överhäng fram, en lång bakdel och en svagt framåtlutande fönsterlinje känns nytt i Cadillac-sammanhang men mindre nytt i GM-sammanhang. Nog andas formerna en hel del Saab 9-5, inte minst den sluttande taklinjen? Lägg därtill att även XTS med stor sannolikhet kommer att byggas på Epsilon II-plattformen och släktskapet med Saab blir än tydligare.

Invändigt har Cadillac försökt skapa en naturinspirerad miljö som ska kunna fungera som ett mobilt kontor för den jäktade. I likhet med många andra tillverkare vill Cadillac minimera antalet knappar i instrumenteringen. Navigation och mycket annat ryms i pekskärmen som dominerar mittkonsolen. Cadillac talar om en ”dead front”, vilket innebär att nästan all instrumentering är osynlig och panelerna är helt svarta innan bilen startas och allt lyser upp. I stället för vanliga mätare har Cadillac använt Organic Light-Emitting Diode-teknik (O-LED).

Läs mer

Test & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr