060112_camaro Foto: Chevrolet

Camaro tillbaka till sitt rätta jag

De amerikanska bilföretagen är i en nostalgisk period. Först en nygammal Ford Mustang, sedan en återupplivning av Dodge Challenger. Nu vill också Chevrolet vara med och leka och har en ny Camaro med sig.

Nya Camaro Concept är GM:s försök att ge sig in i den riktiga muskelbilsklassen igen. Ford visade vägen med sin ”nygamla” Mustang. På Detroitsalongen lanserade Daimler-Chrysler sin Hemiförsedda Dodge Challenger som också ingår i genren ”mycket pulver under locket”. Designen på Camaro Concept är minsta sagt retro, stilidealet för formgivarna har varit den allra första generationen Chevrolet Camaro från 1966-67. Temat är tydligt, och kanske inte så fel? Custom-motorcyklar gillas av många människor, så ny teknik i klassisk förpackning kan ju funka även på bilar.

Motormässigt följer givetvis konceptbilen den inslagna muskellinjen. 6,0-liters V8-motor, med namnet LS-2, levererar 400 hästkrafter, växellådan är manuell och sexväxlad, ”six on the floor” således. Chassiet har lite sextiotal över sig, individuella upphängningar fram bak är det multilänkaxel.

Customlinjen fortsätter ända ut i hjulen, bakfälgarna är större än dem där fram. De breda bakdäcken mäter hela 305/30 R22, fram något mindre 275/30 R21. 

Ed Welburn, vice designchef för GM design, förklarar återgången till det klassiska Camaro-konceptet; ”Miljoner av människor förälskade sig i Camaro för de rätta skälen. Bilarna var vackra att se på och erbjöd prestanda som klådde dyrare sportbilar från Europa. Samtidigt var de tidiga Camaro-bilarna tillräckligt praktiska till ett pris som passade vanligt folk”. 

Ska vi gissa på att produktionsfärdiga Camaro kommer nästa år?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!