Chevrolet Camaro SS

Chevrolet Camaro uppdateras – värstingen Z/28 är tillbaka!

Chevrolets stora nyhet på bilsalongen i New York är en ansiktslyft version av Camaro. Alla blickar riktas dock mot nya värstingversionen Z/28 som ska ge minst 500 hästkrafter.

Den amerikanska muskelbilen är långt ifrån död. Ett starkt bevis på det är att bilsalongen i New York för Chevrolets del nästan uteslutande handlar om Camaro. Den billiga muskelbilen presenteras i ett nytt, ansiktslyft utförande som ska göra det lättare för Camaro att hålla jämna steg med ärkerivalen Ford Mustang.

 2014 års Camaro behåller förstås sina grundformer men i fronten och baken har det hänt ovanligt mycket. Grillen och strålkastarna ger ett mer ”tillplattat” intryck men längst ned i fronten har luftintagen blivit större för att släppa in mer kylluft till motorn. På motorhuven tillkommer ett luftintag som inte bara är för syns skull utan faktiskt behövs för att ge bättre kylning. Baktill har den kanske mest kontroversiella ändringen gjorts. De gamla bakljusen med rundningar i underkant har bytts mot betydligt mer konventionella insatser som ger ett plattare utseende. Invändigt är den enda egentliga nyheten att kunderna numera kan välja att extrautrusta bilen med Recaro-stolar.

 Lanseringen av faceliftet sammanfaller med presentationen av Camaro Z/28. Z/28-namnet har funnits i Camaro-sammanhang ända sedan 1970-talet men den senaste upplagan av Camaro har hittills inte fått bära den traditionsrika modellbeteckningen. Den starkaste och snabbaste versionen av Camaro har varit ZL1 men nu presenteras Z/28 som ser ut att bli ett strå vassare.

 Camaro Z/28 bantas på onödig vikt, till exempel luftkonditionering, för att göra bättre ifrån sig på bana. Z/28 är 136 kilo lättare än ZL1 och Chevrolet hävdar att Z/28 ska vara tre sekunder snabbare par varv, dock oklart vilken bana de pratar om. Medan ZL1 drivs av en kompressormatad 6,2-liters LSA-V8 med 580 hästkrafter får Z/28 samma 7,0-liters LS7-V8, utan turbo eller kompressor, som introducerades i Corvette Z06. Chevrolet berättar inte hur mycket effekt de plockar ut ur motorn den här gången, bara att den ska ge ”minst 500 hästkrafter och 640 newtonmeter”. Camaro Z/28 känns igen på en rejäl frontsplitter, breddade hjulhus och en stor diffusor som kompletteras av en stor svart spoiler på bakluckan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!