Om du får ordet sportbil serverat framför dig tillsammans med namnet Chevrolet tänker du nästan garanterat på Corvette. För inte tänker du på en sedanmodell med V8, gott om effekt, bakhjulsdrift och bra prestanda.
Just en sådan bil var det 17 år sedan Chevrolet byggde senast. Därför har de nu tagit sig i kragen och skapat Chevrolet SS som baseras på den tekniska kunskap som Chevrolet-ingenjörerna har med sig från bilar som Camaro, Holden VF Commodore och Caprice som patrullbil, men även från sitt NASCAR-tävlande.
Under huven hittar vi en 6,2 liter stor LS3-motor, det vill säga en V8 som känns igen från bland annat Corvette (ej nya), Camaro SS och Pontiac G8 (som kan ses som föregångare till Chevrolet SS). 421 hästkrafter och 563 newtonmeter pressar den ur sig. Effektmässigt är SS endast 34 hästkrafter bakom nya Corvette Stingray, något som det ganska beskedliga utseendet knappast avslöjar. För att göra en europeisk jämförelse: BMW M3 har 420 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Motorn är kopplad till en sexstegad automatlåda som kan växlas med paddlar på ratten.
Någon toppfart uppger inte Chevrolet i nuläget men de bjuder åtminstone på hur snabb den är att accelerera 0-96 km/h. Omkring fem sekunder säger de, alltså i trakterna kring eller strax bakom M3 och ungefär sekunden bakom Corvette Stingray.
Andra höjdpunkter utöver motorn är 50/50-viktförhållande, MacPherson-fjäderben fram och multilänkaxel bak, sportoptimerad styrning, Brembo-bromsar med 355-millimeters ventilerade skivor och fyrkolvsok samt 19-tumsfälgar med 245 millimeter breda däck fram och 275 millimeter bak.
Fem vuxna ska få plats i Chevrolets nya rivjärn SS. Fem svenskar om man så vill, men då är det till USA man får bege sig för en tur.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.