080916-Chevrolet Volt Foto: Chevrolet / Wieck / © 2008 General Motors

Chevrolet Volt officiell – äntligen!

Äntligen, äntligen, äntligen! Nu är den officiellt avtäckt för en gångs skull och vi slipper fler spionbilder på bilen. Vi snackar alltså om Chevrolet Volt, bilen som med ett avstamp ska ta GM in i ett nytt århundrade.

I år är det hundra år sedan GM satte första spadtaget för vad som skulle bli världens största biltillverkare. GM har försäljningsmässigt varit störst 77 år i rad hittills, nu nafsar Toyota dem i baken. I Detroit i dag firas det rejält med pompa och ståt och en rad bilar har avtäckts för den deltagande skaran. Mest iögonfallande och intressant är självklart produktionsversionen av Chevrolet Volt – plug in-hybriden som ska vända på steken för företaget som tagit hårt av bilbranschens rådande tuffa klimat.

Volt kanske kan hjälpa GM att behålla sin tätposition som världens största.

– Avslöjandet av produktionsversionen av Chevrolet Volt är ett utmärkt sätt att öppna vårt andra århundrade. Volt är en symbol för GM:s starka engagemang för framtiden… med precis den tekniska innovation som bilindustrin behöver för att möta dagens och morgondagens energi- och miljömässiga utmaningar, inledde GM-chefen Rick Wagoner avtäckningen av bilen.

Chevrolet Volt visades för första gången upp på NAIAS i Detroit 2007, då i konceptform. Sedan dess har den visats upp ett otal gånger och de senaste månaderna har den flera gånger avslöjats, mer eller mindre, via spionfilmer och -bilder.

Produktionsversionen och konceptbilen skiljer sig åt på en hel del punkter, men det mesta är sig ändå likt. Den något speciella formen är framtagen av GM:s designers för att generera så lågt luftmotstånd som möjligt. Exempel på aerodynamiska attribut är den täcka grillen, de låga och tillbakadragna backspeglarna, den kraftigt tillbakalutade vindrutan och de mjukt rundade hörnen på vardera sidan om fronten. Turbulens och onödigt drag ska vara mer eller mindre eliminerat. Allt detta har man lagt ner mycket tid på för att få ner förbrukningssiffrorna och GM uppger att man kommer drygt 64 kilometer med Volt utan att använda bensin samtidigt som det är helt utsläppsfritt (om man bortser från var elen kommer från). Toppfarten ligger på knappt 161 km/h men är det plattan i mattan som gäller så lär man inte komma så långt.

Bilen är 4,4 meter lång, 1,8 meter bred, 1,43 meter hög och har en hjulbas på 2,69 meter. Med dessa mått lovar GM att Volt erbjuder sina passagerare både komfort och gott om utrymme samtidigt som bilen innehåller den säkerhetsutrustning som man förväntar sig av en bil i dag. Inuti bilen andas det kvalitet enligt amerikanerna. Materialen ska vara påkostade och utrustningslistan (även som standard) sägs vara lång. Bland annat innehåller Volt två LCD-skärmar, en framför föraren som ger denne all behövlig information samt en i mittkonsolen med touchscreen-funktion som fungerar som ett infotainmentcenter. USB och Bluetooth är standard för mobiltelefonen och för att kunna spela direkt från mp3-spelaren. Navigationssystem är tillval, men då är den hårddiskbaserad. För den som är mindre tekniskt intresserad kan vi berätta att bagageutrymmet sväljer 301 liter.

GM berättar att Volt påbörjar en ny era av elektrifieringen av bilar och skapar således en ny klass kallad E-REV, Extended-Range Electric Vehicle. Fritt översatt skulle man kunna säga fordon med förlängd räckvidd.

Det som särskiljer Volt från andra hybridbilar på marknaden i dag är, förutom plug in-tekniken, att den förflyttar sig med hjälp av elektricitet vid alla farter under hela färden. För resor på upp till 64 kilometer får bilen sin kraft enbart från elen som finns lagrad i litiumjonbatterierna (220 celler) som är på 16 kWh. När batteriernas kraft sinat (som skydd kan de dock inte laddas ur helt) går bensin/E85-motorn in och försörjer elmotorn med den elektricitet som behövs, samtidigt som batterierna laddas upp. I detta läge förlängs bilens räckvidd till flera hundra kilometer. Exakt hur långt anger inte GM i sitt pressmaterial.

Elmotorn har en effekt på 150 hästkrafter och maximalt vridmoment ligger på 370 newtonmeter. Full tillräckligt med andra ord.

Vid urladdade batterier kan man också ladda upp dem via ett vanligt eluttag som finns i de flesta hushåll. GM uppger att det tar tre timmar att ladda batterierna helt, åtta timmar om man bara har tillgång till 120V.

Som kostnadsexempel nämner jänkarna att energikostnaden per dag är ungefär densamma som för ett standardkylskåp och frys. Räknar man efter amerikanska eltariffer och bränslepriser kostar Volt cirka 85 öre per mil vid eldrift och drygt fem kronor vid bensindrift.

Som grädde på moset får man också en väldigt tyst bil. Tänk dig själv en, som GM själva säger det, extra välisolerad bil tillsammans med eldrift. Kan inte bli så mycket tystare i kupén. Det man lära höra mest av är 17-tumshjulen med specialutvecklade lågmotståndsdäck.

Volt dyker upp 2010 som årsmodell 2011. I Europa blir det sannolikt med Opel-emblem i nosen.

Grattis på 100-årsdagen GM!

Senaste nytt

Från början var det meningen att Chevrolet Volt skulle visas på Parissalongen i oktober. I förra veckan kom nya uppgifter direkt från Bob Lutz som sa att bilen inte kommer att begå sin europeiska premiär i Paris. Nu har helt nya uppgifter dykt upp där Carscoop berättar att GM officiellt gått ut med att Chevrolet Volt kommer till fransmännens vackra huvudstad nästa månad.

Nya filmer med Chevrolet Volt

Läs mer om Chevrolet Volt

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr