080611-gm-volt-europa Foto: Chevrolet / Wieck / © 2006 General Motors

Chevrolet Volt skapar huvudbry för GM

Chevrolet eller Opel? Det är frågan GM måste finna ett svar på inför Europalanseringen av den kommande plug-in-hybriden Volt. Chevrolet-märket anses inte ha tillräckligt hög status i Europa, vilket skapar problem när bilen ska säljas här.

General Motors lägger mycket av sitt framtidshopp på den omhuldade plug-in-hybriden Volt. När de stora pick-uperna och suvarna förblir stående och osålda hos återförsäljarna sätter GM sitt hopp till Volt som spås bli en stor kassako. Men ironiskt nog uttrycker de nu själva sina farhågor för att Chevrolet Volt kan skapa vissa imageproblem för GM-koncernen.

Volt har hela tiden marknadsförts som en Chevrolet, som alltjämt har hyfsad status i USA. I de europeiska bilköparnas medvetande har GM dock medvetet präntat in att Chevrolet är ett budgetmärke, vilket blev extra tydligt när alla Daewoo-bilar fick ett Chevrolet-märke i fronten. Samtidigt har GM kämpat för att Opel och Vauxhall ska utgöra koncernens premiumdivision i Europa. När lanseringen av Volt så sakteliga börjar nalkas framstår därför ett problem. Ett problem som liknar det som GM ställdes inför med Corvette, vilket man löste genom att helt enkelt sälja Corvette som Corvette och inget mer. 

Volt har säkerligen kostat åtskilliga miljarder i utvecklingskostnader för Chevrolet och är definitivt ingen budgetbil, vilket även kommer avspeglas i priset. GM ser ett problem i att sälja en dyr bil med Chevrolet-märke eftersom den kommer att konkurrera med Opels och Vauxhalls status. Speciellt med tanke på att det finns planer för en egen plug-in-hybrid till Opel och Vauxhall under namnet Flextreme. Flextremes debut planeras till slutet av 2010, strax därefter ska Volt följa. De två ska skiljas åt framförallt genom annorlunda design, men kanske även vissa olikheter i drivlinorna. Flextreme förväntas kombinera eldriften med en liten dieselmotor, medan Volt ska drivas av el kombinerat med gas eller E85. Det kan tyckas konstigt att GM ska sälja både Flextreme och Volt i Europa, men så är i alla fall planerna i dagsläget.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!