2009 blir ett händelserikt år för Citroën. Den franska biltillverkaren firar 90-årsjubileum och de tänker göra det genom att nylansera sig själva. Målet är att Citroën ska uppfattas som lite finare, på gränsen till premium. Enligt Citroën själva har märkets status inte varit i nivå med bilarna de senaste åren. Nu ska det bli ändring på det. Den första åtgärden blir att lansera en helt ny produktlinje. Fast så värst ny är den egentligen inte. Citroën ska nämligen väcka nytt liv i den insomnade DS-beteckningen som i mitten 1950-talet gjorde Citroën känt i hela världen.
Tanken är att Citroëns nuvarande modellutbud ska kompletteras av en uppsättning lite finare och lite mer premiuminriktade bilar, som alla ska få de två bokstäverna DS i namnet. Den första bilen får vi en förhandstitt på som koncept redan på bilsalongen i Genève i mars, enligt källor som Automotive News Europe har talat med. Konceptet kommer att förevisa den minsta DS-modellen, DS3. DS3 uppges bli en bil i någon av de mindre storleksklasserna, kanske Golf-klassen, och den ska börja säljas tidigt 2010. Den andra DS-modellen – DS4 – blir en mellanklassare med lansering schemalagd till första halvan av 2011. Senare samma år kommer den större DS5 som tros gå i klinch med BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass. Planen är att DS-beteckningen ska göra det möjligt för Citroën att ta mer betalt för bilarna. Om bilarna ska förvalta arvet från sina DS-förfäder kan vi se fram emot nydanande design och innovativa lösningar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.