090206-citroen-identitet

Citroën byter identitet

Det är bråda dagar hos Citroën. Samtidigt som det nya konceptet DS Inside visas sjösätter Citroën sin nya märkesidentitet. Precis allt ska få nytt utseende för att markera 90-årsjubileet. Allt från logga till återförsäljare och hemsida.

 I början av veckan avslöjades det att Citroën skulle återuppliva den insomnade DS-beteckningen. Första beviset på det fick vi sent i går kväll i form av det nya konceptet DS. Konceptet är dock bara en del i en mycket större plan för Citroën. Inom de närmaste åren ska fransmännen skapa en ny märkesidentitet. Tanken är att Citroën ska bli lite mer premium och samtidigt distansera sig något från samarbetspartnern Peugeot.

Först och främst har ”Le double chevron”, de dubbla vinklarna fått ett nytt utseende. Vinklarna är rundade och numera i 3D-utförande. Namnet skrivs i ett nytt typsnitt och en aningen djupare röd kulör. Citroën har dessutom skaffat sig en ny reklamslogan. Cittrorna ska framöver attrahera kunderna under devisen ”Créative Technologie”. Det är verkligen en totalrenovering som ska ske, alla återförsäljare ska så småningom byggas om enligt en ny stil (se Citroëns skisser i bildspelet nedan) och alla Citroëns hemsidor får ett nytt upplägg från och med morgonen den 6 februari.

Mest intressant är ändå att Citroën utlovar sex nya modeller under de närmsta tre åren. En ny modell ska presenteras varje halvår. Som vi berättat tidigare ska tre av dess ingå i Citroëns nya DS-linje. DS-bilarna ska vara mer premium än det övriga modellutbudet och de ska säljas i en avskild del av försäljningshallarna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!