090824-citroen-ds3-officiell

Citroën DS3 officiell – debut i Frankfurt

Nu får Mini Cooper och Fiat 500 se upp. Med nya DS3 tänker Citroën bjuda på hårt motstånd och utmana de imageladdade konkurrenterna. Och konceptet är detsamma, med möjlighet till stor individuell anpassning, exklusiva material och historiska anor ska kunder lockas att betala dyrt för den lilla bilen.

Nu har Citroën officiellt återupplivat den legendariska DS-beteckningen. Även om 2000-talets DS-bil har noll och intet gemensamt med 1950-talets original är Citroëns tanke tydlig – de historiskt klingande bokstäverna DS ska skänka nya Citroën DS3 lite extra flärd. Det kan vara ett måste om den ska klara av att ge sig i kast med det tuffa segment den är tänkt för. Fransmännen har siktet tydligt inställt på de moderiktiga småbilarna Fiat 500 och Mini Cooper, två bilar som även de marknadsförs med historiska anslag.

DS3 är först ut i linjen av Citroëns kommande premiumbilar. Framöver kommer vi även att få bekanta oss med DS4 och DS5. Tillsammans ska de utgöra en slags premiumdivision inom Citroën, de ska vara lite finare och dyrare än resten av modellutbudet, dock utan att avvika allt för mycket från Citroëns märkesstrategi. Citroën har valt att markera detta bland annat genom att på många ställen byta ut det vanliga Citroën-märket mot den stiliserade DS-loggan.

DS3 är baserad på nyligen introducerade C3. Citroën säger sig ha finjusterat chassit ytterligare för att ge DS3 ett aningen sportiga uppträdande på vägen. Nya C3 har ännu inte börjat säljas och när den väl gör det i början av nästa år lär det inte dröja länge innan DS3 gör sällskap. Vissa likheter går att finna mellan de två, speciellt i fronten. DS3 ger dock ett helt annat intryck och är förvånansvärt lik konceptbilen som visades Genèvesalongen i våras. Citroën har till synes inte ändrat ett uns av formerna på den uppskattade konceptbilen. Till och med fälgarna är desamma. En extrem detaljstudie avslöjar dock att det stora centrerade avgasröret på konceptbilen har bytts mot två utblås på höger sida. Även den hajfeneliknande antennen på taket har fått ge vika för en konventionell svart antenn. De spännande formerna från konceptbilen är dock kvar och det innebär att DS3 bjuder på en hel del spännande grepp. Blicken dras direkt till B-stolpen som inte riktigt orkar dra sig upp till taket utan stannar på trekvartsväg. Det är förstås bara en synvilla. Bakom karosspanelerna finns en vanlig B-stolpe som stöttar upp taket. DS3 verkar skämmas för sina takstolpar. Även C-stolparna är dolda för att ge intrycket att bakrutan går i ett med de bakre sidorutorna.

395 centimeter lång, 171 centimeter bred och 146 centimer hög är DS3 aningen större än Mini Cooper (371,168, 141) och Fiat 500 (355, 163, 149) och mer lik Ford Fiesta (395, 172, 148). DS3 sväljer 285 liter i bagaget, vilket är mer än både Mini Cooper och Fiat och Citroën säger att DS3 ska ha fem fullvärdiga sittplatser. Baksätet kan fällas i enligt 60/40-principen. Citroën skryter även med ett handskfack som rymmer 13 liter och sägs vara störst i segmentet.

Det är ändå tydligt att Citroën siktar på samma kunder som funderar på italienaren eller tysken/britten. Precis som med konkurrenterna ska det vara möjligt att utforma sin DS3 i stor utsträckning. Taket kan fås i fyra olika färger; svart, vitt, blått eller rött. Det finns även grafiska mönster att tillgå. Ytterbackspeglarna kan fås i bilens färg eller i krom och fälgarnas centrum kan fås i en mängd olika kulörer. Även insidan kan anpassas individuellt. Den stora instrumentbrädan finns i sex olika utföranden och är man inte nöjd med växelspaksknoppen som syns på bild finns sex andra alternativ. Lägg även märke till den noggrant designade nyckelklumpen som lackas i bilens färg.

När försäljningen startar i mars, till ett ännu okänt pris, finns två dieslar och tre bensinare tillgängliga. 1,6-litersdieseln känns igen från blivande konkurrenten Mini och kan fås i 90- eller 110-hästarsutförande. Den 90 hästkrafter starka versionen ska släppa ut endast 99 gram koldioxid. Bensinmotorerna levererar 95, 120 eller 150 hästkrafter, för dessa varierar koldioxdiutsläppen mellan 136 och 160 g/km. Fem- eller sexväxlade manuella lådor levereras inledningsvis.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!