100830-citroen-ds4

Citroën DS4 lyxar till det i golfklassen

Citroën fortsätter med sin lyxiga DS-serie, i oktober är det premiär för C4-baserade DS4 som ska locka golfklassköpare med lyx och flärd. Starka motorer och exklusiv design ska upprepa succén med DS3.

 Citroën vill slå sig in i premiumsegmentet, men de tänker inte göra det med hela modellutbudet. Fransmännens strategi är i stället att skapa en ny undergrupp i produktportföljen bestående av lyxigare och dyrare bilar. Vi har redan kunnat stifta bekantskap med lilla DS3, som är en exklusivare variant av C3, och konstaterat att Citroën inte är helt fel ute. På Parissalongen i oktober visar Citroën nästa modell i DS-gruppen – DS4.

DS4 bygger som de flesta kanske redan har förstått på nya Citroën C4. DS4 är dock 60 millimeter kortare, 40 millimeter högre och 20 millimeter bredare. Genom dessa förändringar av plattformen vill Citroën skapa en bil som sportigare att köra och ger ett annat intryck än vanliga C4. Och visst har de lyckats med det senare, DS4 ser på samma gång sportigare och högre ut än C4. Kraftigt markerade hjulhus och en rund bak bidrar också till det muskulösa utseendet. Citroën vill gärna understryka att de bryter ny mark med DS4, modellen presenteras unik genom sin blandning av exklusivitet och en praktisk femdörrarskaross. Våra tankar förs dock osökt mot föga framgångsrika Opel Signum som försökte sig på samma bedrift som DS4.

Enligt Citroën är DS4 en coupé som har fördelen av att vara utrustad med två extra dörrar som underlättar insteget till baksätet som ska rymma tre fullvuxna samtidigt som bagagerummet har plats för 370 liter bagage. Interiören är, likt DS3, betydligt lyxigare än i vanliga C4. Citroën bjuder på fina material och en stor panoramavindruta som låter ljuset (och bländande solstrålar) flöda in i coupén. Framstolarna ser mycket inbjudande ut i kaffebrunt läder och en design som ska föra tankarna till länkarna på ett armbandsur. Notera också att Citroën har plockat bort de vanliga chevron-vinklarna och ersatt dem med den lite finare DS-loggan. Citroën säger sig dessutom ha jobbat hårt på att få ned ljudnivån i kupén. Den stora vindrutan är laminerad med en speciell ljuddämpande film och extra isolering i dörrarna och motorrummet ska få bort både motorljud och vägbrus.

När DS4 börjar säljas under våren 2011 kan kunderna välja mellan fem motoralternativ, tre bensinare och två dieslar. HDi 160 är den större av de två dieselmotorerna och HDi 120 är den mindre som även kan fås med tillägget e-HDi. Det gör DS4 till en så kallad micro-hybrid, vilket innebär att den utrustas med start/stopp-system, bromskraftåtervinning och en elektronisk växellåda, EGS kallad. De tre bensinmotorerna VTi 120, THP 155 och THP 200 är alla utvecklade i samarbete med BMW. Den största, THP 200, ser lockande ut på pappret med mycket kraft (275 Nm vid 1 700 r/min) och snål och ren gång (149 g/km).

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!