Citroën Numero 9

Citroën Numéro 9 är tuff, lyxig och supersnål

Citroën ska visa upp en ny konceptbil, denna gång vid namn Numero 9. Med tufft och sportigt formspråk sägs Numero 9 visa vad kommande DS-modeller ska bjuda på. Under huven sitter en bensinmotor och en elmotor som tillsammans bjuder på snåla 0,17 liter per mil.

Citroën går från klarhet till klarhet när det kommer till bildesign. Steget från 1980-talets BX till dagens DS-modeller är gigantiskt. Och än bättre ser det ut att bli. För nu visar Citroën upp en ny konceptbil, Numero 9, som sägs förevisa formspråket på de tre nästkommande DS-modellerna.

 Citroën Numero 9 visas för första gången upp på bilsalongen i Peking om en dryg vecka. Anledningen till att man valt Kina i stället för Genève, som nästan är hemmaplan för Citroën, är att man under året ska introducera märkets DS-modeller i det stora, folkrika landet. Numero 9 markerar alltså inträdet.

 Citroën Numero 9 är en 4,93 meter lång, 1,94 meter bred och 1,27 meter hög bil med betoning på lyx, flärd, komfort och utrymme. Som förare eller passagerare i Numero 9 lär man inte utsättas för klaustrofobikänslor med tanke på hjulbasen som mäter tre meter och det tredelade glastaket.

 Mest tydliga designdraget som ska hänga med till kommande DS-modeller är fronten som bjuder på en ny grill formad ”i tre dimensioner” och som smälter ihop med strålkastarnas rader av lysdioder.

 Den stora takspoilern är inte där enbart för att förstärka bilens sportiga intryck. Den är utformad för att optimera luftflödet bakom bilen, precis på samma sätt som utformningen av A-stolparna och de 21 tum stora turbinfälgarnas form som ska förhindra motarbetande turbulent luft kring hjulhusen. Gemensamt för lösningarna är siktet mot lägre bränsleförbrukning.

 Under huven på konceptbilen i Peking finner vi en 225 hästkrafter och 275 newtonmeter stark bensinmotor på 1,6 liter och som matas med hjälp av turbo. Denna assisteras av en elmotor på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter som får sin kraft från litiumjonbatterier som sägs kunna laddas fulla via ett vanligt eluttag på 3,5 timme. På ren el kan man köra upp till fem mil. Sammanlagt ska Numero 9 inte förbruka mer än 0,17 liter bensin per mil. Det motsvarar 39 gram koldioxid per kilometer.

 På andra marknader än den kinesiska ska drivlinans bensinmotor kunna bytas ut mot en dieselmotor. Vad förbrukningen blir då vet vi ingenting om.

 Trots sin storlek och tjänstevikt på 1,5 ton är Numero 9 rask i accelerationen från stillastående till 100 km/h. 5,4 sekunder uppger fransmännen. Toppfarten ligger på 244 km/h.

 Kan vi hoppas på att kommande DS9 mer eller mindre ser exakt likadan ut som Numero 9? Man kan ju alltid hoppas...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!