Citroën överväger nya prestandamodeller för gatan

Som en följd av Citroëns återkomst i WRC överväger nu fransoserna att kapitalisera på motorsporten genom prestantamodeller för gatan.

Efter några års frånvaro sedan de framgångsrika åren med Sebastien Loëb bakom ratten är ju nu Citroën tillbaka till Rally-VM. Enligt nya uppgifter vill nu företaget profitera på kopplingen till motorsport genom att skapa en ny linjen ed prestandamodeller.

I en intervju med brittiska Car Magazine säger Jean-Marc Finot, chef för motorsportavdelningarna inom PSA, Citroëns moderbolag, att man i nuläget funderar på exakt hur ett sådant upplägg kan se ut. ”Det är ett märke som ska rikta sig till människor, så det måste finnas en feelgood-faktor”, säger Finot, som vill lägga den nya linjen någonstans som varken ligger för nära varken standardmodeller eller Peugeots GTI-modeller, för att inte kannibalisera internt inom koncernen.

Vilken approach det blir återstår att se, men en C3 med 300 hästkrafter må vara häftig, men skulle både bli dyr och svårsåld. Samtidigt behöver det nog bli lite mer unikt än bara dekaler och interiör för att särskilja.

En annan approach är att göra en helt specialbyggd bilmodell, i likhet med hur Renault har gjort med Alpine och hur Peugeot skapade RCZ, som ju dock inte heller gav stora försäljningsframgångar. ”Det måste vara ett solitt business case”, säger Finot, som just nu basar över Peugeot (aktiva i långdistansrally, och TCR), DS (Formel E) samt Citroën (i WRC). Snart kan dock även Opel och Vauxhalls prestandadivisioner komma att behöva nytt hem, sedan varumärkena tagits över av PSA.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!