Citroën Tubik

Citroën Tubik – minibuss för nio

Med plats för nio knyter retroinspirerade Citroën Tubik an till klassiska transportbilar som Citroën Typ H och TUB.

Citroën Tubik är en nytolkning både av Citroëns klassiska buss Typ H och föregångaren TUB som kom 1947 respektive 1939. Särskilt Typ H med sin långa nos och korrugerade plåt blev en klassiker i efterkrigs-Frankrike och hann tillverkas i över 437 000 exemplar innan den gick ur tiden 1981.

Citroëns nya buss blir dieselhybrid med elmotorn bak i bilen som kompletteras av dieselmotorn fram. Med sina 4,8 meter är den snudd på lika lång som Grand Espace men den högre och bredare Tubik erbjuder lite mer finess vad gäller inredningen som kan varieras efter behov. Vill passagerarna kan de sitta mitt emot varandra alternativt sitta rakt fram. Vill de hellre ligga sked kan stolarna fällas ut till att bli en säng.

Citroën TUB var världens första serietillverkade bil med skjutdörr, och Tubik vill inte vara sämre än att ha flippade okonventionella dörrar själv. Längs högersidan kan hela sidan öppnas upp som en övervuxen måsvinge-Merca. Förardörren är inte heller den särskilt anpassad till trånga parkeringsgarage och öppnas snett ut och uppåt.

Citroën har inga siffror på effekt eller förbrukning vilket kanske inte heller behövs i och med att Citroën själva lyfter fram att Tubik aldrig kommer se produktionslinan i en fabrik. Däremot kan vi komma att se en del designdrag i Tubik i framtida Cittror.

Citroën har planerat in en officiell världspremiär till Frankfurtsalongen senare i september.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr