Enligt nya uppgifter från brittiska Autocar är det C6 som får äran att som första Citroën-bil nyttja PSA-gruppens efterlängtade dieselhybridsystem. Enligt Autocars källor har Citroën planer på att utveckla en supersnål version av C6 som ska drivas av en liknande drivlina som den som har setts i flertalet konceptbilar från PSA de senaste åren. Kombinerat med en del aerodynamiska finjusteringar ska C6 bli en riktig snålvarg som lär slå konkurrenterna på fingrarna vad gäller förbrukning. Utsläppen av koldioxid ska krypa ned under 100-gramssträcket.
Hybridsystemet utgörs av en förbränningsmotor som driver framhjulen samt en elmotor, placerad under bagageutrymmet som driver bakhjulen. Bilarna som kommer att använda systemet blir därmed inte bara snåla utan även fyrhjulsdrivna. Stopp/start-system kommer naturligtvis också att finnas där och en sexväxlad halvautomatisk låda sköter kraftöverföringen.
Snålversionen av C6 uppges få en hel del aerodynamiska ändringar. Autocars källor talar om lättrullande däck, slät undersida och kanske även halvt täckta bakhjul. Citroën-ingenjörerna uppges sikta på att få till ett så lågt CW-värde som 0,24 eller lägre. De eventuellt halvtäckta bakhjulen får oss osökt att tänka på en gammal klassiker som Citroën CX. Enligt Autocars källor finns det faktiskt de inom Citroën som vill återuppliva det gamla namnet och sätta det på snål-C6.
PSA-gruppens dieselhybridsystem kommer vi förmodligen att få se mycket av framöver. Drivlinan har stoppats ned i ett antal konceptbilar och en bil som mer eller mindre har bekräftats som en framtida dieselhybrid är nya Peugeot 3008.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.