Climax Cars i Coventry presenterar nu uppgifter om att deras sportbil, som har väldigt stora likheter med tävlingsbilen Jaguar D-type, ska börja tillverkas nästa år i en begränsad upplaga om 200 exemplar. Dessutom bjuder de oss på allehanda fakta om bilen som kommer att byggas i två modellversioner.
Climax Sports Racer , som den 907 kilo lätta bilen heter, är försedd med en V8-motor på 4,6 liter som är hämtad från Ford Racing. I ”instegsversionen” ger denna 345 hästkrafter och 414 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sexväxlad sekventiell låda med det boxarinspirerade namnet Graziano GT ME1. Kraften från motorn skickar iväg bilen från noll till 96 km/h (0-60 mph) på snabba 3,7 sekunder och toppfarten nås vid 273 km/h.
Men för den spekulant som törstar efter ännu mer fartupplevelse finns som tur är en vassare version med samma motor men som matas med hjälp av en kompressor. Då hoppar effektsiffran upp till hela 450 hästkrafter och ger den bakhjulsdrivna bilen respektingivande prestanda, för vad sägs om 0-96 km/h på 3,2 sekunder och 305 km/h i toppfart?
Nästa år sätter produktionen igång och 200 bilar är tänkt att byggas i Coventry. Även om det priset är högt så är det långt ifrån utopiskt. Med en prislapp på motsvarande strax under 1,1 miljoner kronor (i Storbritannien) är den betydligt billigare än Ariel Atom V8 och Caparo T1 och mycket billigare än supersportbilarna från de stora biltillverkarna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.