090605-coda-usa-elbil

Coda – amerikanskkinesiska elmuskler

Tesla och Fisker är inte längre de enda elbilstillverkarna med bas i Kalifornien. Fast någon direkt konkurrens från Coda Automotive lär de inte få. Det nystartade företaget visar nu sin Kina-byggda elbil avsedd för den amerikanska marknaden.

 Kalifornien är på väg att bli elbilarnas förlovade land. På bara några år har Tesla Automotive och Fisker Automotive etablerat sig på den amerikanska västkusten och båda har de lyckats skapa sig namn i den internationella bilvärlden. Nu kommer en tredje elbilsvisionär. Coda Automotive har växt fram som en enskild enhet i Miles Electric Vehicles – ett företag som bygger och säljer långsamtgående kommersiella elfordon. Genom det nystartade Coda Automotive ger de sig för första gången in på personbilsmarknaden, och de tar kineserna till hjälp.

 Coda  lanseras som en amerikansk bil, men man behöver inte titta noga för att se att det inte är mycket som är amerikanskt på elbilen med den något lustiga uppsynen. Coda ska sättas ihop i Kina av Hafei under översyn av personal från Coda Automotive. Själva bilen är baserad på ett chassi från en av Hafeis bilar. Porsche Engineering ska dock ha gett konstruktionen en rejäl genomgång. Genom att överlåta tillverkningen av bilen till ett annat företag hoppas Coda undvika de problem många av de övriga amerikanska biltillverkarna står inför i dag. En elmotor driver på framhjulen och den hämtar sin kraft från ett gäng lithiumjonbatterier på totalt 34 kWh. Även batterierna är kinesiska och levereras av batterispecialisterna Lishen som bland annat levererar batterier till Apple, Motorola, Samsung och Vodafone. Vi får ännu inte veta hur snabbt Coda kan gå men Coda Automotive uppger däremot att den ska ha en räckvidd på 150-200 kilometer. Att ladda batterierna fullt ska ta ungefär sex timmar via ett vanligt eluttag. 

Coda EV ska inledningsvis säljas enbart i Kalifornien från och med nästa år, och det till ett pris motsvarande 345 000 kronor. I standardutrustningen ingår ABS- och ESP-system, navigation, satellitradio, iPod-, Bluetooth och USB-anslutning och en så kallad ”driver efficiency monitor” med vilken det går att se hur man ska göra för att köra så snålt som möjligt. Dessvärre ingår även den ovanligt slätstrukna exteriördesignen i priset. Bristen på grill får bilen att se lite lustig ut. En uppiffande detalj är däremot de fyra raderna av LED-ljus i fronten.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!