Continental gör inte bara däck, de är en av bilvärldens stora underleverantörer av allt från bromssystem till säkerhetssystem och instrumentering. Nu visar de upp sin senaste skapelse – ett instrumentkluster med 3D-effekt.
LÄS MER: Continental utvecklar 48-volts fullhybridsystem
3D-klustret har redan hittat in i en produktionsbil – den stora USA-suven Genesis GV80. Syftet med 3D-tekniken är enligt Continental att göra informationen tydligare för föraren. Den kan lägga den viktigaste informationen, till exempel en varningsskylt, närmast förarens synfält och flytta det mindre viktiga bakåt i synfältet.
Continental använder så kallad autostereoskopisk teknik som innebär att man inte behöver ha några speciella 3D-glasögon på sig. Det är samma teknik som finns i Nintendo 3DS. Två olika vyer skickas mot vänster och höger öga för att ge 3D-effekten och genom att följa förarens blick med en kamera kan systemet se till att 3D-effekten inte blir skev. Som förare kommer man alltså att vara övervakad, och nickar man till eller tar bort blicken från vägen för länge får man en varning.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.