090225 BentleySupersports

Continental Supersports – Bentleys snabbaste hittills

I dag presenterar Bentley sitt senaste tillskott i Continental-familjen – Continental Supersports. Bilen, som ska visas i Genève, är det starkaste och snabbaste från britterna hittills. Dessutom är den också den miljösnällaste då den kan köras på E85.

Till dags datum har Bentley Continental GT Speed varit det snabbaste och starkaste som gått att köpa från den brittiska biltillverkaren. Men nu får den se sig överkörd, efter ett och ett halvt år på tronen, då Bentley i dag presenterar det senaste – Continental Supersports.

Precis som på Continental GT och GT Speed är det W12-motorn på sex liter med dubbelturbo som ger kraft till ekipaget, men i stället för 552 (GT) respektive 610 (GT Speed) hästkrafter levererar Continental Supersports hela 630 hästkrafter. Vridmomentet uppgår till monstruösa 800 newtonmeter (tillgängligt redan från 1 700 r/min), en höjning med 50 newtonmeter jämfört med GT Speed.

Dessa höjdarsiffror gör så klart en hel del för prestandan också. Continental GT Speed, numera Bentleys näst snabbaste kärra, gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 322 km/h – imponerande siffror för en 2,5 ton tung bil. För vanliga Continental GT är motsvarande siffror 4,8 sekunder och 318 km/h.

Bentley Continental Supersports knäcker de båda enkelt – 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder, samma siffra som för Porsche 911 Turbo, och toppfarten ligger på 329 km/h, samma som för Porsche 911 GT2 och betydligt snabbare än 911 Turbo.

Dessutom har Continental Supersports någonting som konkurrenterna inte har – den har möjligheten att köras på etanol (E85) vilket Bentley säger är banbrytande inom lyxbilssegmentet.

Men det är inte bara den kraftigare motorn som fått Continental Supersports snabbare än GT Speed. Teamet med tekniker som ligger bakom utvecklingen av bilen har jobbat hårt med att få ned vikten. Totalt 110 kilo lättare än GT Speed har man åstadkommit genom att jobba med lättviktskomponenter i det justerbara chassit. Användandet av kolfiber är utbrett, ta exempelvis de nyutvecklade sportstolarna med kolfiberskal. Träpanelerna som vanligtvis breder ut sig framför föraren har också ersatts med kolfiber. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska, vilket även det sparar vikt samtidigt som de tål betydligt mer och längre belastning. De mäter 420 millimeter fram och 356 millimeter bak. Enligt Bentley de största som någonsin monterats på en produktionsbil som standard.

Kraften från motorn skickas via ett nytt Quickshift-system (växlar dubbelt så snabbt jämfört med tidigare) ut till alla fyra hjulen, precis som hos de motorsvagare syskonen, men nu är kraften fördelad 40/60. Spårvidden över bakaxeln är dessutom breddad med 50 millimeter vilket ger bilen ett annat uppförande på vägen. Hjulen består av nyutvecklade lätta aluminiumfälgar som mäter 20 tum på höjden. Däcken är 275 millimeter breda. Antisladdsystemet har omkalibrerats och specialanpassats för Continental Supersports.

Utseendemässigt kanske man tycker att bilen ser ut som alla andra Continental GT-bilar, men faktiskt är där en hel del skillnader för att få aerodynamiken så nära perfektion som möjligt. Luftinsläppen i fronten gapar nu större för att ge den kylning som motor och bromsar behöver. Stötfångaren bak har modifierats precis som ändrören som fått en lite annorlunda layout, även om de fortfarande har den smått klassiska ovala formen kvar.

Bentley Continental Supersports har världspremiär på Genèvesalongen som startar nästa vecka. Senare under 2009 kommer bilen att finnas tillgänglig för spekulanter hos Bentley Stockholm. Någon prislapp på bilen finns ännu inte, men upp mot 2,5 miljoner kronor är nog inte att gissa fel med tanke på att GT Speed går loss på 2 050 000 kronor.

Läs mer

Provkörningar

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!