Nissan GT-R:s otroliga tid är alltså redan slagen och snart ett minne blott, i alla fall om man får tro Corvettes chefsingenjör Tadge Juechter. Enligt honom kördes nya värstingen Corvette ZR1 runt Nürburgrings nordslinga, med utvecklingschef Jim Mero bakom ratten, på 7 minuter, 26 sekunder och 4 tiondelar. Tiden sattes i fredags morse med en ZR1 i standardutförande. Det enda som skiljer rekordbilen från dem som ska säljas är den nödvändiga kommunikations- och säkerhetsutrustningen, vilket kan anas vara brandsläckare och liknande. Till och med däcken var de standardmonterade och bränslet var helt vanlig bensin från macken, alltså inget racingbränsle.
Rekordtiden för serieproducerade standardbilar kunde eventuellt ha kapats ytterligare några tiondelar eller mer med tanke på att föraren, Jim Mero, i efterhand kände att hans varv inte satt riktigt som det skulle. På några ställen kände han att det fanns mer att ge samtidigt som den långa huvudrakan tyvärr bjöd på kraftig motvind.
Corvette ZR1 slog alltså Nissan GT-R men också två andra supersportbilar – Pagani Zonda och Porsche Carrera GT. Nissan har dock ett inofficiellt snabbare varv avverkat med en icke standard-GT-R. Men för standardbilar innehar nu Corvette rekordet.
För de som misstror Chevrolets uppgifter om supervarvet har Tadge Jeuchter & Co utlovat att de snart kommer att släppa en film på bravaden. Vi väntar med spänning på att få följa ZR1 runt Ringen inifrån kupén. Tills dess får du nöja dig med ett toppfartstest på film där de kommer upp i drygt 331 km/h.
De första bokade ZR1:orna kommer till Europa redan om ett par månader. De lyckliga ägarna får alltså inte bara 647 härliga hästkrafter till sitt förfogande. De får också en bil som gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder och som nu för respekt med sig inom hela supersportbilvärlden efter 7 minuter, 26 sekunder och 4 tiondelar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.