080625-corvette-zr1 Foto: Chevrolet / Wieck / © 2008 General Motors

Corvette ZR1 ligger i startgropen

Snabbast, snålast och billigast. Med de orden vill GM marknadsföra det nya rivjärnet Corvette ZR1. Med siffror som 1,7 liter per mil vid stadskörning och 0-100 km/h på 3,4 sekunder kan det ligga något i vad de säger. Och förresten, snart kommer den hit.

Nu har den snabbaste Corvetten någonsin börjat byggas. Ryktena har varit många, men GM har varit relativt förtegna. Nu låter de dock äntligen meddela att tillverkningen av Corvette ZR1 har startat i fabriken i Bowling Green i Kentucky. Om endast ett par månader kommer de första bilarna till Europa. Dessvärre är GM lika snåla med bilar som det svenska fotbollslandslaget är med mål – endast 50 bilar kommer att skeppas över till Europa.

I samband med produktionsstarten väljer GM även att för första gången offentliggöra prestandasiffrorna för ZR1. 0-100 km/h uppges vara avklarat på endast 3,4 sekunder och till 160 km/h tar det 7 sekunder. Den för amerikanerna så viktiga kvartsmilen (403 meter) avverkas på 11,3 sekunder och topphastigheten blir då 211 km/h. Accelerationen kan därefter fortsätta ända till 330 km/h.

Det är synd att GM inte tror mer på den europeiska marknaden, det skulle troligtvis inte vara några som helst problem att sälja betydligt fler bilar. På pappret ser Corvette ZR1 nämligen riktigt trevlig ut. Det är få bilar som kan matcha ZR1:s prestanda och pris. Med en 6,2 –liters V8 på 647 hästkrafter behöver ZR1 inte skämma för sig. Med ett maximalt vridmoment på 823 Nm och en tjänstevikt på 1 519 kilo blir det förmodligen inga problem att hänga med även de snabbaste européerna. ZR1 har dessutom två ess i rockärmen som skiljer den väsentligt från övriga supersportbilar. GM anger en, i sammanhanget, låg bränsleförbrukning på 1,68 liter/mil vid stadskörning och 1,17 liter/mil på landsväg. Därmed slår den konkurrenter som Ferrari 599 GTB Fiorano (2,14 stad/1,57 landsväg), Lamborghini Murcielago (2,94 stad/1,81 landsväg) och Aston Martin V8 Vantage (1,96 stad/1,24 landsväg). Däremot är den jämbördig med något otippade Dodge Viper (1,81 stad/1,07 landsväg) och Porsche 911 GT3 (1,57 stad/1,07 landsväg).

Prestanda och förbrukning åsido är priset den riktiga ögonbrynshöjaren. Precis som Nissan GT-R har Corvette ZR1 fått en prislapp som egentligen inte motsvarar dess förmåga. De europeiska priserna dröjer till i höst, men i USA får kunderna ge omkring 100 000 dollar, motsvarande 660 000 kronor. Om det priset håller i sig till Europa (vilket det dock inte lär göra) blir den till och med billigare än Nissan GT-R, som betingar ett pris på 724 000 kronor i grundutförande.

Läs allt om Corvette ZR1 via länken nedan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!