customGT Foto: unknown

customGT är en ny tysk supersportbil

En ny tysk supersportbil har sett dagens ljus. customGT, som förvisso innehåller en hel del amerikansk teknik, utmanar med sin snabbhet och låga vikt etablerade vagnar från exempelvis Ferrari. Men kanske inte i snygghet, eller?

Tom Gerards, chef för tyska CCG Automotive, har haft en dröm sedan barnsben – att bygga en alldeles egen supersportbil. Nu har hans dröm gått i uppfyllelse sedan tyska TÜV godkänt bilen för framförande på allmän tysk väg.

 Bilen har han döpt till det något tråkiga namnet customGT. Ett pulverlackerat rörramschassi tillverkat i USA utgör stommen. Detta har man klätt med karossdelar i glasfiber eller kolfiberförstärkta kompositer, beroende på vad kunden väljer.

 Hjärtat i tysken är amerikanskt. Tom Gerards har nämligen valt V8-motorer från GM. Som kund har man att välja mellan en på 6,0 liter och en på 7,0 liter. Förstnämnda ger 450 hästkrafter medan den större maskinen ståtar med 550 hästkrafter. Rent effektmässigt kanske det inte låter något vidare, men då ska man ta i beaktning att customGT har en tjänstevikt på mellan 960 och 1040 kilo beroende på motor och utrustning kunden valt till.

 Den som verkligen gillar snabbåka kan dock välja att utrusta motorn med turbo och därmed få upp till 740 hästkrafter att leka med.

 Förutom att det sägs låta riktigt fränt ur de armtjocka ändrören, fyra till antalet, går customGT hyfsat snabbt också. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder för customGT utrustad sexlitersmotorn medan 0-200 km/h går på 9,9 sekunder. 0-100 km/h går på under 3,3 sekunder när den större motorn på 550 hästkrafter är monterad. Pressmeddelandet låter oss också veta att 0-200 km/h går på samma tid, nämligen under 3,3 sekunder. Vi reserverar oss dock mot att CCG Automotives råkat ut för ett skrivfel för än så länge har vi inte upplevt en bil som är lika snabb 0-100 som 0-200 km/h.

 Toppfarten för de båda motoralternativet uppges till mellan 285 och 320 km/h. Vad det landar på beror på utrustning och vald utväxling på växlarna i den sexväxlade manuella lådan. Sekventiell låda finns som tillval för den som vill vara extra racig. Drivningen sker alltid på bakhjulen.

 Vad prestandan blir för den customGT-köpare som väljer 740-hästarsalternativet vet vi inte. Men vi tippar att 0-100 km/h går på under tre sekunder om nu baksvålarna klarar av att behålla greppet.

 En råare ”competition”-version är under utveckling och sägs komma nästa år. Motorn bibehålls som den är. I stället plockar man ur all onödig ”lyx” i bilen för att sänka den redan låga vikten.

 Den som ser den här gröna supersportbilen som en riktig miljöbov ska också veta att CCG Automotive erbjuder ett gasdrivet alternativ. Den LPG-drivna versionen väger tyvärr några kilon extra, men i gengäld förbrukar den mindre och enligt de tyska LPG-priserna kostar en mils körning mellan 7,50 och 10 kronor i bränsle. Hur hög milkostnaden är för de bensindrivna versionerna får vi inte reda på.

Pris för customGT: från drygt 1,1 miljoner kronor plus moms.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!