Dacia Duster 2014 Foto: PeO Kjellström

Dacia Duster facelift – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström är utanför Marseille och kör ansiktslyfta Dacia Duster. Du har det väl varmt och gott förstås?

– Kallare och mer snö än i Stockholm. Allt är inte grönare på andra sidan!

Stackare. Men nya Dacia Duster då?

– Tja, den har stramat till sig. Grunden är ju densamma som tidigare vilket innebär ett uselt resultat i Euro NCAP:s krocktest. Men nu är antisladd standard. Det var omöjligt att para ihop med bensinmotorer tidigare, sa Dacia Sverige. Men, det har tydligen trollats med knäna. Annars är det lägre ljudnivå och det ständigt låga priset som imponerar mest.

Fortfarande 99 900 kronor?

– Jepp, men det är ju en naken inropare med 105-hästars bensinmotor och tvåhjulsdrift. En ”riktig” suv med dieselmotor på 109 hästkrafter och fyrhjulsdrift kostar 154 900 kronor. Det är storsäljaren. Kan köpas nu, första leveranserna sker i december.

Allt och lite till om nya, uppdaterade Dacia Duster läser du i Teknikens Värld nummer 26/2013 som utkommer 5 december. Tidningen kommer att gå åt som smör i solsken så försäkra dig om att du får ditt exemplar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr