090210-dacia-logan-mcv

Dacia Logan MCV provkörd

Mikael Stjerna är nyss hemkommen efter en gråmulen dag i Frankrike. Där fick han känna på hur det är att ratta lågprisbilen Dacia Logan MCV som finns att köpa i Sverige sedan en tid tillbaka.

94 000 kronor, mer än så behöver man inte lägga ut för att få en rymlig ”småbil” med flexibla MPV-egenskaper. Fast för grundpriset 94 000 kronor får man inte speciellt mycket, fick Mikael Stjerna erfara efter att ha kört några varv runt Paris i går.

I grundpriset saknas bland annat delbart baksäte (känns som ett måste i en bil av den här typen), bakrutetorkare och livsviktiga detaljer som sidokrockkuddar, krockgardiner och antisladdsystem. De två sistnämnda går inte att kombinera alls med bilmodellen. Är det verkligen 2009 nu, man kan ju undra?

Är man spekulant på en Dacia Logan MCV bör man välja till något av utrustningspaketen Ambiance eller Laureate. Då kostar bilen 103 000 respektive 110 000 kronor, men det är det värt. Förutom ovan nämnda utrustningsdetaljer (bortsett från de två livräddarna) får man då bland annat centrallås, servostyrning, bagagerumsbelysning och andra härliga prylar som gör livet lite behagligare. Däremot får man dras med plastratt, plastväxelspak och plastdörrhandtag oberoende av utrustningsnivå. Mikael Stjerna liknar finishen vid en Samsonite-väska. Är det budget så är det.

Storleksmässigt kan man jämföra Logan MCV med VW Caddy Life och Toyota Corolla Verso, men ändå är den aningen större och rymligare med sina 447 centimeter på längden och 291 centimeter mellan hjulaxlarna. Med 700 liter bagageutrymme med uppfällt baksäte klår den Corolla Verso med 33 liter. Caddy Life lirar inte i samma bagageutrymmesklass med sina 560 liter.

Insteget är väldigt enkelt, mycket tack vare bilens höjd på 164 centimeter. Benutrymmet är bra i baksätet även om stolsdynan är lite väl lågt placerad. Knäna i hakhöjd som Mikael uttryckte det.

Vill man transportera fler än fem personer i bilen är det bara att kryssa för tredje stolsraden i tillbehörslistan. Då ryms sju personer, men vill man trolla bort bakersta sätet igen inkräktar det på lastutrymmet. Sätet försvinner alltså inte ned under bagagerumsgolvet som på många andra bilar av i dag.

Hur är då Logan MCV att köra? Mikael körde bilen med den 1,6-liters bensinmotor som är aktuell i Sverige till en början. Den levererar 87 hästkrafter och ger inga toppsiffror vad gäller prestanda, men det fungerar utmärkt. Toppfarten är 167 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 13,4 sekunder.

Komfortmässigt fungerar bilen klanderfritt à la 100 000 kronor. Man sitter bra och runtomsikten är okej bortsett från bakdörrarnas stolpe som skymmer lite av sikten i mittbackspegeln. Logan MCV rullar hyfsat tyst, vad Mikael nu kunde höra på släta regntunga franska vägar. Däremot är den stötig och studsig, något som är resultatet av att bilen ska kunna fixa maxlasten på 555 kilo.

Från och med vecka 8, alltså nästa vecka, introduceras också Dacia Logan Van och Dacia Logan Pick-Up på den svenska marknaden. Även här är grundpriset låga 94 000 kronor. Dessa kommer att erbjudas med ett dieselalternativ på 1,5 liter och 85 hästkrafter vid sidan om ovan nämnd bensinmotor.

Sedan tidigare finns också Dacia Sandero att köpa i Sverige via någon av de 24 Renault-handlare som saluför modellen. Den kostar från 79 000 kronor.

Läs hela Mikael Stjernas provkörning av Dacia Logan MCV i ett kommande nummer av Teknikens Värld.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!