Foto: Daihatsu

Daihatsu sprider glädje med nya koncept

När bilsalongen i Tokyo börjar tidigt på det nya året är den digital, men det ska förstås inte hindra de japanska tillverkarna från att visa traditionsenligt tokroliga konceptbilar. Nu förhandsvisar Daihatsu sina Tokyo-koncept, och vi vill ha allihop.

Bilsalongen i Tokyo i början av året är normalt sett stället man ska besöka om man vill se mängder av konceptbilar i olika grader av verklighetsförankring och rimlighet. 2021 års Tokyosalong blir förstås digital, men det verkar inte stoppa biltillverkarna från att låta fantasin flöda. Den digitala salongen startar den 15 januari, men redan nu visar Daihatsu vad de har satt ihop under samlingsnamnet Daihatsu Village Colorful Carnival.

Foto: Daihatsu / Daihatsu

Hijet Jumbo Camper Ver ser ut som en ovanligt praktisk konceptbil. Daihatsu avslöjar inget om detaljerna, men med tanke på namnet gissar vi att utrymmet bakom förarhytten fungerar som ett tält och att man kan ha all sin packning på takräcket.

Foto: Daihatsu / Daihatsu

Daihatsu Copen är ett modellnamn vi känner igen sedan tidigare, men det här är Copen Spyder Ver, det vill säga en Spyder-version av den redan inte så praktiska Copen. Det här konceptet ser betydligt mer produktionsfärdigt ut än de andra. Om du tycker att det verkar osannolikt att Daihatsu skulle bygga och sälja en bil av det här slaget ska du komma ihåg att det i Japan finns en pytteliten sportcab som heter Toyota Copen GR Sport och har en trecylindrig motor med 63 hästkrafter. I Japans bilvärld är allt möjligt.

Foto: Daihatsu / Daihatsu

Om du vill ha en roadster som i alla fall ser snabb ut kanske du suktar efter Hijet Jumbo Sportza Versom baseras på den annars så praktiska minitransportbilen Hijet Jumbo extended Cab. Men några snabba snitt med tigersågen har förvandlat den till en roadster med skalstolar, låg vindruta, stora luftintag i fronten och sidomonterade avgasutblås. Bakom den lilla sittbrunnen finns ett litet, men i sammanhanget stort flak. Daihatsu nämner inget om motorn. Standardbilen har 46 eller 52 hästkrafter och femväxlad manuell eller fyrväxlad automatlåda.

Foto: Daihatsu / Daihatsu

Vi som tycker om små terrängbilar faller pladask för konceptet som kallas Taft Crossfield Ver. Taft står för Tough & Almighty Fun Tool. Vem vill inte ha ett almighty fun tool? Utgångspunkten är Daihatsus kompaktbil Taft som får ett helt annat utseende med höjningssats, terrängdäck och takkorg.

Foto: Daihatsu / Daihatsu

Till sist har vi bilen med det krångliga namnet Thor Premium Ver with D-Sport. Det ser ut att vara en sportversion av den kompakta MPV:n Thor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!