Foto: Mattias Rabe

Därför heter bilmärkena som de gör

Du har säkert hört att namnet Volvo kommer från latinska "jag rullar" och att Saab är en förkortning av Svenska Aeroplan AB. Men varför heter Audi Audi, Fiat Fiat och Jaguar Jaguar. Här är förklaringen till varför några av våra mest kända bilmärken, samt några mindre kända, heter som de gör.

Här följer 57 olika bilmärken, de flesta av dem fortfarande i allra högsta grad levande, några av dem avsomnade och nästan bortglömda, och förklaringar till respektive namn. Ibland är det en familj som har fått stå namn för märket, ibland en flod och ibland en rallytävling.

Acura
Hondas lyxbilsmärke Acura plockar sitt namn från språket latin, precis som Volvo. Men här handlar det inte om något så simpelt som att rulla utan från ordet "cura" som i betydelsen enligt engelskans "accuracy". Acura har ett A som logotyp där bokstaven är formad som en kompass vilket ska stå för precision.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo
Alfa är en förkortning för Anonima Lombarda Fabricia Automobili då hemstaden är Milano i regionen Lombardiet. Romeo lades till fem år efter att bilfabriken startat som en hyllning till chefen Nicola Romeo. Alfa Romeo började bygga bilar 1910, fick sitt nuvarande namn 1915 och blev en del av Fiat 1986.

Alpina
1960 grundade Burkhard Bovensiepen företaget som ägnade sig åt att fintrimma främst BMW:s bilar. Pappas företag som handlade med skrivmaskiner hette Alpina. BMW har nyligen väckt lite mer liv i gamla Alpina.

Foto: Patrik Lindgren

Alpine
Renault-handlaren Jean Rédélé i franska staden Dieppe vann en utmärkelse i tävlingen Alpine Rally 1954 och han bestämde sig för att döpa sin Renault-baserade sportbil efter tävlingen. 1970 köpte Renault ut Rédélé och använde namnet lite då och då fram tills helt nyligen då Alpine A110 presenterades.

AMG
I dag är AMG en väldigt framgångsrik division av Mercedes men en gång startades AMG som ett familjeföretag. Målsättningen var att bygga motorer för tävlingsbruk och grundarna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher men använde sig av de första bokstäverna i sina efternamn. Men G:et då? Det kommer från byn Grossaspach där Aufrecht var född.

Aston Martin
Aston Martin grundades av Lionel Martin och Robert Bamford men det var bara Lionel som fick sitt namn på bilen. Aston kommer från tävlingen backtävlingen Aston Hill i Buckinghamshire där både Martin och Bamford tävlat.

Foto: Mattias Rabe

Audi
August Horch använde sitt eget namn på sitt första bilföretag men blev osams med styrelsen och tvingades börja om. En son till en affärsbekant föreslog Audi och återigen är det latin som spökar. Latinska audi och tyska horch betyder båda lyssna.

Bentley
Walter Owen Bentley gav sitt företag sitt efternamn när det grundades 1919. Tolv år senare var företaget bankrutt efter den stora börskraschen 1929. Bentley Motors köptes upp och det visade sig senare att det var konkurrenten Rolls-Royce som var köpare. Sedan 1998 är Volkswagen-koncernen ägare till Bentley.

Foto: BMW

BMW
Vad BMW står för kan dyka upp i populära frågesporttävlingar. BMW är en förkortning för Bayerische Motoren Werke och visar alltså bara var fabriken ligger. I Storbritannien används ofta det lite mer brittiska Bavarian Motor Works men den korrekta skrivningen är den tyska.

Cadillac
Henry Ford startade flera bilföretag och förutom Ford Motor Company, det vi i dag kallar Ford, startade han Henry Ford Company. När företaget räddades undan konkurs och Henry Ford lämnade döptes det om efter den franske upptäckaren Sieur de Cadillac som byggt ett stort fort i Michigan. Området blev senare staden Detroit där bilarna Cadillac fortfarande byggs.

Carlsson
Inte ett bilmärke i klassisk bemärkelse, men en tysk trimfirma med fokus på Mercedes modeller, som efter justeringar går under varumärket Carlsson. Men svenskt namn på tyskt trimföretag, låter märkligt! Eller! Bröderna Rolf och Andreas Hartge grundade Carlsson 1989. Deras efternamn användes redan på en annan tysk trimfirma, Hartge, som grundades på 1970-talet av Herbert Hartge (lades ned 2019). Därför valde de att hedra svenske rallyföraren Ingvar Carlsson som under 1980-talet vann ett par VM-rallyn.

Foto: Caterham

Caterham
Under tidigt 1970-tal köpte Lotus-handlaren Graham Nearn rätten att bygga och sälja bilmodellen Lotus Seven. Men han fick inte använda namnet Lotus utan valde samma namn som staden där han höll till: Caterham. I dag har företaget flyttat till Crawley men namnet står kvar.

Dacia
Ett av Rumäniens mest framgångsrika företag har fått sitt namn efter det kungadöme som tidigare låg över det område som till stora delar är dagens Rumänien. Efter hårda strider erövrade romarna Dacia och många hundra år senare blev landet dagens Rumänien.

DS
Franska DS Automobiles, som ingår i PSA-koncernen, har ett inte helt känt namnursprung, trots sin ringa ålder på elva år. Självklart är det Citroëns komfortabla DS-modeller från 1950-1970-talen som gett krydda åt namnet. Men vad DS egentligen står för är inte helt hugget i sten, även om "Distinctive Serie" sägs vara det korrekta och står för att det är en premiumprodukt utöver Citroën. På franska uttalas DS "déesse" vilket betyder gudinna.

Foto: Fiat

Fiat
Ordet fiat har många betydelser men inget passar in på biltillverkning utan här handlar det återigen om en förkortning. Fabbricia Italiana Automobili Torino, alltså Fiat.

Foto: Ferrari

Ferrari
Var namnet Ferrari härstammar från behöver knappast förklaras, men vi gör det ändå. Namnet kommer från grundaren Enzo Ferrari som grundade företaget 1939 men som blev personbilstillverkare först 1947 vilket gör att Ferrari valt detta år som året företaget grundades. Ferrari har sitt ursprung i tävlingsteamet Scuderia Ferrari som Enzo Ferrari bildade 1929. Ferraris stegrande häst är förmodligen också bilvärldens mest kända ikon.

Honda
Honda Motor Company grundades 1948 av Soichiro Honda som lätt sitt efternamn pryda företagsnamnet. Innan grundandet hade Soichiro Honda företaget Tōkai Seiki som hade en hel del med Toyota att göra, bland annat tillverkade man kolvringar till dem. Men 1948 blev Honda det företag man är i dag, först med motorcykeltillverkning och sedan första halvan av 1960-talet även personbilar.

Foto: Hyundai

Hyundai
Nu börjar vi komma till moderna tider och därmed reklambyråer och mängder av varumärkeskonsulter. Vi måste ta en snabblektion i koreanska för att förstå och utgår från ordet "hyeondaeseong" vilket på koreanska betyder "modernt".

Infiniti
Honda har Acura, Toyota har Lexus så Nissan måste förstås också ha ett eget lyxbilsmärke. Men här är det inte djupare än en enklare stavning på engelskans "infinity". Namnet används bara utanför Japan. Hemma i Japan heter bilarna Nissan.

Isuzu
Namnet kommer från den japanska floden Isuzu som rinner ut i staden Ise. Floden och staden återfinns ofta i japansk poesi.

Foto: Jaguar

Jaguar
Det brittiska sportbilsföretaget SS Cars byggde före andra världskriget några bilmodeller som döptes efter kattdjuret Jaguar. Efter kriget ville inte företaget förknippas med Nazitysklands Schutzstaffel, SS, utan bytte namn till Jaguar.

Jeep
Namnet Jeep är än så länge ett litet mysterium. En teori är att det kommer från förkortningen GP som står för General Purpose vilket den amerikanska arméns mekaniker började använda 1914. Sen finns det en karaktär i "Karl-Alfred", eller Popeye, från 1930-talet, Eugene the Jeep.

Kia
Många har försökt att förklara ordet Kia men lika många har tappat bort sig i översättningen. Hur som helst antas namnet härstamma från två koreanska bokstäver som uttrycker "rising from Asia", det vill säga sprida sig från Asien. Och det stämmer onekligen på bilmärket Kia.

Foto: Glenn Lindberg

Lamborghini
Ferruccio Lamborghini började under 1940-talets slut att tillverka bland annat traktorer, och prydde dessa med sitt efternamn. 1963 började Ferruccio Lamborghinis företag att tillverka sportbilar för att konkurrera med bland annat Ferrari. Det sägs att grunden till detta beslut var att Ferruccio Lamborghini inte var nöjd med en Ferrari han hade köpt.

Lancia
1906 grundades Lancia & C. Fabbrica Automobili av Vincenzo Lancia och Claudio Fogolin med fick det tufft i konkurrensen med Fiat och Alfa Romeo. Efter andra världskriget såldes företaget och i slutet av 1960-talet blev Lancia en del av Fiat. I dag är Lancia fortfarande en del av Fiat som numera är en stor koncern tillsammans med amerikanska Chrysler.

Land Rover
Från och med 1948 kallade biltillverkaren Rover sina bilar för offroad-bruk för Land Rover. Först 1978 blev Land Rover ett eget bilmärke och numera finns ingen koppling alls till bilmärket Rover som dessutom numera är kinesiskt.

Foto: Lexus

Lexus
Toyota tänkte länge döpa sitt lyxbilsmärke till Alexis men det ändras till Lexus för att inte helt förknippas med de personer som heter Alexis. Företaget LexisNexis klagade men lyckades inte få gehör i amerikansk domstol.

Lincoln
Ett bilmärke inom Ford-koncernen sedan 1922 men Lincoln startade fem år tidigare av Henry Leland och hans äldste son Wilfred. Bilen döptes efter president Abraham Lincoln. Henry Leland röstade på Lincoln i presidentvalet.

Lotus
En frukt, en blomma eller något som har att göra med badrum. Eller kanske en slags sammandragning av auktionstermen "lot unsold". Ingen vet säkert.

Maserati
Den italienska bilfirman grundades 1914 av de fyra bröderna Alfieri, Bindo, Ettore och Ernesto och företagsnamnet var givetvis brödernas efternamn. Hade inte brodern Carlo dött i tuberkulos 1910 hade han garanterat också varit delaktig i grundandet. Maseratis logotyp, treudden, är kanske bilvärldens tjusigaste och har sitt ursprung i Neptunfontänen som står ståtlig på torget Piazza Maggiore i Bologna.

Mazda
Mazda har funnits som märke på bilar sedan 1931. Företaget hette fram till 1984 Toyo Kogyo och bilnamnet härrör från grundaren Jujro Matsudas efternamn. Det finns också en referens till den forniranska himmelsguden Ahura Mazda där Ahura står för herre och Mazda för visdom.

Mercedes EQC 400 4Matic Foto: Patrik Lindgren

Mercedes-Benz
Emil Jellinek beställde en sportbil från bilföretaget Daimler runt förra sekelskiftet. Bilen döptes efter hans dotter: Mercedes. Bilen gjorde stor succé varför Daimler fortsatte att ge sina sportbilar det namnet. När Daimler slogs samman med Benz 1926 döptes bilarna till Mercedes-Benz. Vad hände med Mercedes? Hon var aldrig speciellt intresserad av bilar och dog redan 1929, bara 39 år gammal.

Mini
BMW:s bilmärke Mini stavar egentligen med stora bokstäver, MINI. Men märket ska såklart visa släktskap med gamla klassiska Mini, som på sin tid hade väldigt många olika namn. MINI har byggts i 20 år och alla heter MINI, även om vi oftast skriver Mini.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi
Det japanska bilmärket som är på väg att lämna Europa har flera möjliga översättningar som påstås vara anledningen till namnet. En är "tre diamanter" vilket ska synas i logotypen. Namnet dök upp första gången 1873 och Mitsubishi var vid grundandet ett båtföretag. Bilföretaget Mitsubishi Motors bildades 1970 och ingår i dag i Renault-Nissan-alliansen.

Nissan
Företaget, som också bygger Datsun-bilar, bildades som Nihon Sangyo men när företaget börsintroducerades drogs namnet ihop till Nissan. Med åren har Nissan använts både som namn på företaget och på bilmodellerna.

Foto: Opel

Opel
De flesta känner till att namnet Opel kommer från grundaren Adam Opel. Företaget började dock som symaskinstillverkare och breddade sedan verksamheten till att även inkludera cyklar. Bilar blev det först när Adam Opels söner Carl och Wilhelm tog över rodret efter faderns död. Mellan 1929 och 2017 var Opel en del av General Motors men är i dag en del av franska PSA-gruppen.

Peugeot
Världens äldsta varumärke bland biltillverkarna i och med grundandet 1810, även om det inte var bilar från början (bilen var inte uppfunnen vid tidpunkten). Namnet kommer från, som i så många andra fall, familjens efternamn. Men från början tillverkades inga bilar utan sågblad, kaffe-, salt- och pepparkvarnar samt cyklar. 1858 tog man med det i dag så ikoniska lejonet i företagets logotyp. Société des Automobiles Peugeot bildades 1896 när företaget inledde sin era med automobiler.

Foto: Polestar

Polestar
Ett ungt märke, som biltillverkare. Polestar, som är engelska för polstjärna, började som ett racingteam under början av 2000-talet, efter ombildning av Flash Engineering. Racingteamet finns kvar än i dag men numera under namnet Cyan Racing. Polestar är syskonmärke till Volvo.

RAM
RAM kommer från hur logotypen för Dodge en gång ritades av Avard T. Fiarbanks. När Fiat-Chrysler tog över Dodge 2009 fick RAM behålla logotypen och Dodge fick en helt ny.

Range Rover
Första Range Rover-bilen lanserades 1970 och var en andra offroad-bil från Rover efter Land Rover. Men Range Rover har aldrig fått bli ett eget bilmärke utan används i dag för lite lyxigare och dyrare modeller från Land Rover.

Foto: Renault

Renault
Louis Renault är namngivare till den franska biltillverkaren som 1899 grundades av just Louis Renault samt hans bröder Marcel och Fernand. 1908 blev Louis Renault ensam ägare av företag som då bytte namn från Société Renault Frères till Société des Automobiles Renault.

Rolls-Royce
Namnet är en sammanslagning av de båda grundarnas efternamn. Charles Stewart Rolls och Frederick Henry Royce började 1906 bygga bilar men utökade efter några år med tillverkning av flygplansmotorer. I dag är personbilsdivisionen av Rolls-Royce en del av BMW-koncernen.

Foto: Glenn Lindberg

Saab
Ja, som alla vet bildades Saab som Svenska Aeroplan AB. Försvarskoncernen Saab presenterade sin första bil 1947. 1990 bildades Saab Automobile som tio år senare blev en del av General Motors till 100 procent (tidigare ägde GM bara 50 procent). 2010 sålde GM Saab till Spyker men företaget försattes i konkurs ett år senare. Delar av konkursboet köptes av Nevs men 2016 meddelade Nevs, efter en tvist med försvarskoncernen Saab AB, att de inte kunde använda varumärket Saab på sina bilar utan bilarna ska heta Nevs.

Trabant Foto: Glenn Lindberg

Sachsenring
Många känner möjligtvis inte till biltillverkaren Sachsenring, men säger man Trabant vet alla vad det är för bil, och den tillverkades av östtyska VEB Sachsenring som tog sitt namn från racerbanan Sachsen som i sin tur har namngetts utifrån det tyska förbundsland (delstat) som den låg i, nämnligen Sachsen.

Seat
Företaget Seat bildades en gång i tiden för att bygga bilar åt Fiat i Spanien. Och precis som Fiat är namnet en förkortning för spanska Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo. I dag är Seat en del av Volkswagen-koncernen.

Skoda
Tjeckiska Skoda inledde sin era 1895 under namnet Laurin & Klement, grundat av Václav Klement och Václav Laurin och med ursprungligt fokus på cyklar och motorcyklar men lite senare även på personbilar. 1924 blev företaget uppköpt av industrikoncernen Škodovy Závody (Skodaverken) och bilarna hamnade då under nya varumärket Skoda. Namnet kommer från Skodaverkens grundare Emil Skoda. Precis som Seat är Skoda i dag en del av Volkswagen-koncernen.

Smart
Klockföretaget Swatch hade provat lite olika saker för att nå fram till bilindustrin med sin idé om en liten minibil. Det blev Mercedes som nappade och Swatch Mercedes Art såg dagens ljus. Daimler tog över och nyligen köpte Volvo-ägaren Geely halva Smart av Daimler.

SsangYong
Detta koreanska märke har aldrig riktigt fått fäste i Sverige. Namnet betyder "dubbel drake" och det är ett riktigt tydligt varumärke i Korea där drakar i det närmaste är en del av kulturen.

Subaru
Subaru är det japanska namnet stjärnbilden Plejaderna. Fem av de sex stjärnorna står för de fem divisionerna i Fuji Heavy Industris. Den sjätte ska symbolisera när Fuji bestämde sig för att ge sig in i bilindustrin.

Foto: Tesla

Tesla
Namnet kommer från den serbiske vetenskapsmannen Nikola Tesla som emigrerade till USA 1884 och snabbt visade en talang för arbete med elektricitet. Nikola Tesla dog 1943, 60 år gammal, och har alltså ingen koppling till Elon Musks framgångsrika företag som lånat hans namn.

Toyota
Sakichi Toyoda använde sitt eget namn på sina bilar men efter en tid ändrades det till Toyota. Anledning? Det var lättare att skriva på japanska och det lät tydligare.

Foto: Teknikens Värld

TVR
Trevor Wilkinson skapade ett bilföretag med namnet Trevcar Motors 1946. Men det gick snabbt upp för Trevor att han behövde ett nytt namn. Han lekte med förnamnet, plockade bort några bokstäver och drog till med versaler. TVR.

Vauxhall
Vauxhall var från början ett ingenjörsföretag som tog namnet från det distrikt i London där de huserade. Området fick i sin tur namnet av en soldat från medeltiden vid namn Fawkes de Breauté. Hans hus kallades Fawkes Hall som blev Foxhall som blev Vauxhall. Vi känner Vauxhall-bilarna som Opel och det namnet kommer, som ovan nämnt, helt enkelt direkt från grundaren Adam Opel.

Foto: Glenn Lindberg

VAZ
1966 skulle det, med hjälp från Fiat, byggas bilar i staden Togliatti som ligger vid floden Volga. Märket döpte man så klart efter vattendraget – Volzjskij Avtomobilnij Zavod som betyder Volgas Automobilfabrik. I dag heter företaget AvtoVAZ och majoritetsägare är franska Renault.

Volkswagen
Ferdinand Porsche designade första "Bubblan" som svar på Adolf Hitlers önskan om en bil som alla tyskar skulle kunna köpa och använda. Den brittiske officeren Ivan Hirst fick i uppdrag att skapa en bilindustri direkt efter Hitler-Tysklands fall och han valde företagsnamnet efter Porsches bilmodell och idé: Volkswagen, Folkvagnen.

Volvo
Så avslutar vi med vår egen Volvo. "Jag rullar" kommer från kullagerfabriken SKF som stod som pappa och beskyddare för skapelsen av den svenska biltillverkaren 1926. Vi börjar alltså sa smått närma oss ett hundraårsjubileum och vi kan gott kosta på oss att säga att det rullat på bra.

Foto: Glenn Lindberg

Wartburg
När östtyska IFA 1955 gav modellen F9 ny kaross passade man även på att byta namn på bilen till Wartburg. Namnet hämtades från det slott som ligger på en höjd utanför Eisenach, staden där Wartburg tillverkades till och med den 14 april 1991.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!