I går kunde vi visa den första officiella bilden på S60 Concept som ska visas på Detroitsalongen i januari. Om man får tro nytillträdde vd:n Stephen Odell ska nya S60 bli bäst i segmentet av premiummellanklassare. Volvos nye Europachef Stuart Kerr verkar dock inte vara lika övertygad om Volvos premiumkompetens. I en intervju med Automotive News nyligen sade Kerr att det fortfarande finns flera faktorer som hindrar Volvo från att bli ett premiummärke. Han anser bland annat att Volvos bilar är för välbyggda.
Enligt Kerr kämpar Volvo hårt för att skapa sig en egen identitet. Volvo förknippas fortfarande med sin gamla identitet som byggde på säkra, men lite tråkiga bilar. Eftersom det finns så många av de gamla bilarna som fortfarande rullar på vägarna har Volvo svårt att slita sig från sin gamla identitet. Kerr hävdar att det är svårt att skapa en ny märkesidentitet när folk fortfarande tänker på de gamla kantiga bilarna. Kerrs resonemang kan tyckas långsökt, men det kan till viss del underbyggas genom en titt på den ryska marknaden. De ryska kunderna har inte på samma sätt upplevt de gamla Volvo-bilarna, kanske är det delvis därför Volvo har varit det största utländska premiummärket i Ryssland sedan en tid tillbaka.
Ett annat problem för Volvo är de höga utsläppen av koldioxid. Enligt Kerr måste Volvos koldioxidutsläpp minska för att företaget ska klara sig. Om utsläppen sänks ska det enligt Kerr inte vara några problem att nå försäljningsmålet på 200 000 sålda bilar i Europa, så fort finanskrisen har blåst över vill säga.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.