090616-koenig-saab-quant

Därför köper Koenigsegg Saab – Quant ska bli verklighet

Det är nog många som frågar sig hur lilla Koenigsegg kan köpa Saab, och framförallt varför? Realtid.se hänvisar till en insatt källa som avslöjar att Koenigseggs avsikt med Saab-köpet är att använda fabriken för att sätta solcellsbilen Quant i produktion.

Nu är det mer eller mindre klart att Koenigsegg köper Saab. Saab väntas presentera den nya ägaren senare i veckan. En fråga som många kanske ställer sig är varför Koenigsegg köper Saab. Affärssajten Realtid.se tror sig ha funnit svaret på frågan. Realtid.se har talat med en initierad källa som påpekar Koenigseggs koppling till Schweiziska NLV Solar AG. Koenigsegg och NLV Solar tog tillsammans fram den uppmärksammade konceptbilen Quant som visades på Genèvesalongen tidigare i år. Enligt källan ligger NLV Solar bakom köpet av Saab eftersom det behövs en fabrik att bygga bilen i.

 Källan menar att köpet av Saab är ett billigt sätt att få tag i en stor fabrik, som dessutom lär få statliga garantier. Källan jämför med Tesla Motors som har varit beroende av statliga lån för att kunna bygga sina elbilar.

 Dessa nya uppgifter bör förmodligen tas med en nypa salt, även om det kan finnas en viss logik i resonemanget. Det kan vara så att Koenigsegg och dess finansiärer ser chansen att köpa Saab och Trollhättan-fabriken till ett lågt pris, ta emot de statliga lånen och använda pengarna och infrastrukturen till att kasta sig ut på elbilsmarknaden. En stor fråga är dock hur fabriken i Trollhättan ska kunna anpassas för att bygga dels 9-3 och nya 9-5 samt den högavancerade elbilen Quant.

 Konceptbilen Koenigsegg Quant visades för första gången på Genèvesalongen i mars och den väckte stor uppmärksamhet med sin solcellstäckta kaross. Bilen var täckt med en typ av tunn film som fungerade som en enda stor solcell. Batterierna laddas således hela tiden, förutsatt att solen skiner. Batterierna kan laddas fullt på endast 20 minuter och ger en räckvidd på 500 kilometer. Om det är strålande solsken förlängs räckvidden ytterligare. För drivningen stod inte en, utan två elmotorer som tillsammans skickade 512 hästkrafter och 715 Nm till bakhjulen. En toppfart på 275 km/h och en acceleration från 0-100 km/h på 5,2 sekunder utlovades på pappret.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!