Foto: Daimler AG

De ska leverera batterier till Mercedes EQS

Mercedes ska presentera den lyxiga suven EQS under nästa år. Räckvidden ska bli cirka 70 mil och nu har Daimler avslöjat vilka som får leverera batterierna till Tesla-utmanaren. Daimler har också samtal med svenska Northvolt om framtidens batterier.

Det blir kinesiska CATL som får leverera batterier till den nya lyxiga suven Mercedes EQS. Mercedes har redan lovat klassledande räckvidd på 70 mil och väldigt snabb laddning.

Daimler köper batterier från koreanska LG Chem, SK Innovation och från kinesiska CATL, förutom det egna djupa samarbetet med kinesiska Farasis. Daimler har också haft informativa samtal med svenska Northvolt.

Men det blir alltså CATL som får prestigeuppdraget att leverera battericeller och batterisystem till EQS. Enligt ett gemensamt pressmeddelande ska också Daimler och CATL bedriva gemensam utveckling för att ytterligare förbättra räckvidden och laddhastigheten.

PROVKÖRNING: Mercedes EQC

Avtalet mellan CATL och Daimler omfattar kompletta batterier till Mercedes alla bilar och transportbilar samt batterisystem. Enligt Daimler är det viktigt att utveckla nya batterier snabbt och att våga testa nya teknologier.

Daimler har tvingat CATL att använda förnybar energi i sin produktion av battericeller. CATL ska använda energi från vindkraftverk, solceller och vattenkraft.

I dag har Mercedes suven EQC som har en räckvidd på drygt 47 mil enligt den gamla körcykeln NEDC. Men när EQS börjar byggas i Mercedes fabrik i Sindelfingen plockas ett större batteri i elbilsplattformen EVA2 för en räckvidd enligt WLTP på över 70 mil.

– EQS kommer att bli en ny måttstock, sa Daimlers svenske vd Ola Källenius när han träffade företagets aktieägare – däribland då Volvoägaren Geely – på försommaren.

– När det kommer till lyx, komfort och säkerhet så spelar EQS i samma liga som S-klass, fortsatte Källenius.

TEST: Mercedes EQC mot Audi e-tron och Tesla Model 3

Förutom ett nytt batteri så finns en del av hemligheten bakom den ökade räckvidden i en ny elbilsplattform, EVA2. EVA är utvecklad enkom för elbilar och tillåter därmed en annan paketering och styrning av drivlinan jämfört med EQC, som byggs på plattformen MRA. På MRA-plattformen byggs även bilar med förbränningsmotorer och MRA-bilarna – med olika drivlinor – byggs sida vid sida i Mercedes fabrik i Bremen. Det ger Mercedes flexibilitet i produktionen, något som inte behövs på samma sätt för EQS.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!