Totalt såldes 125 015 Saab-bilar världen över det gångna året. De största minskningarna skedde i Tyskland, Belgien, Kanada, Storbritannien och USA. I Sverige upplevdes ett uppsving efter sommaren då den ansiktslyfta 9-3 lanserades. Tack vare 9-3 stannade minskningen på minus tre procent. Sverige har nu gått om Storbritannien som Saabs största marknad efter USA. Det har dock inte gått bakåt i hela världen. Spanjorer, italienare och fransmän verkar uppskatta Saab, i deras hemländer ökade försäljningen.
På den gröna fronten fortsätter Saab att avancera. Försäljningen av etanolbilarna fortsätter att öka och Saab är det största etanolbilsmärket i Europa.
Trots de dystra siffrorna är vd Jan Åke Jonsson optimistisk.
– Vi ligger på den nivån vi lanserade och vi visste att vi inte skulle nå upp till fjolårets rekordår. Orderböckerna ser bra ut inför 2008. Vi hoppas på i alla fall samma nivå som 2007, säger Jan Åke Jonsson till TT.
Om det har blivit vinst eller förlust för Saab vill Jan Åke Jonsson inte säga något om. Saab har i åratal dragits med stora förluster och GM har motvilligt tvingats skjuta till pengar. Att det skulle ha blivit någon ändring på det under 2007 är inte troligt.
Jan Åke Jonsson försäkrar att det inte kommer att ske några förändringar in antalet tillverkade bilar på fabriken i Trollhättan. I alla fall inte på kort sikt, tillägger han. Målsättningen är att tillverkningen ska hållas kvar på cirka 100 000 bilar per år.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.