Ferrari California Foto: Ferrari SpA / Carrer

Detaljer om nästa generation Ferrari California

Ferraris instegsmodell California har precis genomgått lite förändringar för att hålla ett tag till. Det är dock inget hinder för att prata om nästa generation som blir skarpare, sexigare, starkare och snabbare.

Ferrari California må vara en succé för den italienska biltillverkaren. Drygt 8000 exemplar har sålts sedan den introducerades som ny instegsmodell från Maranello. 70 procent av dessa har gått till förstagångsköpare av Ferrari vilket betyder att California har öppnat upp en helt ny marknad för den stegrande hingsten. Trots detta har Ferrari California fått stå ut med en hel del skäll. Vissa säger att den inte ser ut som en Ferrari ska se ut, andra säger att den är på tok för mesig med motor och prestanda. Sistnämnda blev dock lite bättre tidigare i år då modellen uppdaterades med 30 extra hästkrafter, fick lite bättre prestanda och numera erbjuds med ett utrustningspaket som gör den mer inspirerande att köra.

 Ferrari verkar inte slå dövörat till utan lyssnar på kritiken och har redan börjat slipa på planerna som ska resultera i nästa generation California som kan komma att få ett annat modellnamn.

 Amerikanska Car and Driver har lyckats klämma sina källor på lite information om nästa generation vilket ger oss en hel del godbitar att suga på innan en ny generation gör entré.

 Först och främst berättar man – något som dock har varit mer eller mindre känt en längre tid – att modellen får en turbomatad V8-motor (lyssna på hur det kan låta i filmen nedan). Motorn sägs leverera omkring 500 hästkrafter, alltså något mer än i dag. Men med hjälp av ett KERS-system (Kinetic Energy Recovery System) kan man lagra energi som kan användas som extra kraft under korta perioder, precis som på Formel 1-bilarna. Effekten sägs då överstiga 600 hästkrafter vilket är betydligt mer än dagens 458 Italia. Med en så kraftfull drivlina blir plötsligt California inte en långsam Ferrari som gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder (4,0 innan årets facelift). Man räknar med en tid på under 3,5 sekunder vilket sätter press på just 458 Italia. Toppfarten landar på över 320 km/h jämfört med dagens 310 km/h.

 Drivlinan ska inte enbart stå för en prestandaökning. Den ska även stå för sänkt bränsleförbrukning trots att bilens vikt väntas ligga på ungefär som i dag (1,6 ton). Chassi och kaross blir lättare än i dag, men viktminskningen där lär till stor del ätas upp av KERS-systemet med batteri och allt vad det innebär.

 Utseendemässigt då? Designen ska Flavio Manzoni på Ferrari Centro Stile i Maranello vara huvudansvarig för. Till sin hjälp har han även Pininfarina som har ritat utsidan av dagens California (Bertone har gjort insidan).

 Helhetsutseendet på California-efterträdaren ska bli mer lättsmält än vad modellen bjuder på i dag. Mer enhetliga linjer och mer klassiskt Ferrari. Flavio Manzoni ska ha sagt att en förebild är Ferrari 250 GTO från 1962, ett uttalande som förmodligen får de flesta att hoppa högt.

 Taket kommer fortfarande att vara ett fällbart plåttak och det är främst där kruxet ligger. Att få former med flyt är inte det enklaste på en plåtcab. Dessutom ska taket bli snabbare att både fälla ned och upp.

 Car and Driver skriver att vi kan få se nya Ferrari California redan sommaren 2013.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!