070327_m3motorn

Detaljstudie: Motorn i nya BMW M3

När BMW nyligen visade BMW M3 Concept i Genève var informationen minst sagt knapphändig. Nu offentliggörs lite motorfakta, bered dig på mycket siffror.

Den är ingen volymbil direkt, BMW M3. Trots det är intresset stort, mycket stort. Därför var det lite förvånande att BMW gjorde så liten affär av att nya M3 Concept, baserade på senaste 3-serie Coupé (E92) gjorde världspremiär i Genève nyligen.

Nu i efterhand kommer en del fakta om motorn, men vilken växellåda det blir är ännu inte offentliggjort. Vi räknar kallt med att det blir den sjuväxlade SMG-lådan från M5. Ett manuellt alternativ skulle också vara uppskattat.

När M3 debuterade 1986 (generation E30) var motorn blott fyrcylindrig. Det var inte förens nästa generation (E36) kom i M-utförande som motorn blev en rak sexa – ett BMW-signum. Den sista sexcylindriga M3-motorn var en riktigt högvarvig maskin. Det temat tas vidare nu. Här redovisar vi alla data, inom parantes data för motorn från utgångna E46-generationen. 

Den helt nya V8-motorn har en slagvolym på 3 999 cm3 (3 246) och har en maximal effekt på 420 hästkrafter (343). Maximalt vridmoment är 400 Nm (365) vid 3 900 r/min (4 900). Elasticiteten verkar god, redan vid låga 2 000 r/min står 340 Nm till förfogande och 85 procent av vridet upp till 6 500 r/min.

Maximalt varvtal är 8 300 r/min, då reser varje enskild kolv med en hastighet av 20 meter per sekund. Vid dessa varvtal är det viktigt att komponenterna har låg vikt. Enligt BMW väger motorn bara 202 kg och är således cirka 15 kg lättare än den tidigare sexcylindriga motorn. Vevhuset är utfört i en speciell legering av aluminium och kisel, även cylinderfodren är utförda i en kisellegering. Insugskanaler och luftsamlaren är tillverkade i ett kompositmaterial blandat med glasfiber.

Det rostfria grenrören är tillverkade i en högtrycksprocess vilket medfört att tjockleken kunnats göra minimal. Godset mäter 0,65-1,00 millimeter.

Tekniskt märks dubbel-VANOS (variabla ventiltider) och individuella gasspjäll för varje cylinder. För att kunna utnyttja effekten optimalt finns Brake Energy Regeneration, ett system som genererar elström vid motorbromsning eller vanlig bromsning. Detta laddar batteriet utan att belasta generatorn. Marginellt bränslebesparande men rätt så effekteffektivt.

Några prestanda- eller förbrukningssiffror finns inte, men räkna med att information kommer portioneras ut efterhand för att hålla intresset för nya M3 på topp.

Inget att göra? Räkna delarna!

Grenröret kan bli varmt...

Grenrör eller konstverk? Betraktaren bestämmer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!