Detroit – tre snabba från bilsalongen

Bilsalongen i Detroit rasar för fullt och Teknikens Världs man på plats är Mikael Stjerna. Här kan du läsa Stjernas rapport från en ovanligt liten bilsalong som domineras av européerna.

Hej Mikael, du har ett stressigt schema i dagarna förstår jag?

– Ja, klockan är mitt i natten här i Detroit och tidigt i morgon bitti går flyget till Mexiko där nya uppdrag väntar. Dagens intryck från Detroitsalongen är att mässan är mindre än förr om åren och framförallt GM har ovanligt lite att bjuda på. Chrysler visar den Alfa Romeo-besläktade 200 och Ford premiärvisarden nya trucken F-150, årsmodell 2015, men det är européerna som har trumf på hand.

 Vad imponerade mest på dig?

– Audi Allroad Shooting Brake är en riktigt lyckad designövning, som nästan ger ett produktionsfärdigt intryck. Toyotas FT-1 är en annan konceptbil som tog andan ur mig. Ingen retro, inga gamla designarv, bara väldigt snygg. En publikmagnet. Mercedes visar den största kavalkaden av nya modeller. Mercedeschefen Dieter Zetsche körde in på scenen med Mercedes S-klass Coupé, en underskön konceptbil som vi känner igen från bilsalongen i Frankfurt i höstas. När han klev ur bilen skämtade han om att folk hade en uppfattning om att tyska bilingenjörer är tråkiga och saknar känslor. Samtidigt visades en bild på ett ingenjörsteam med vita rockar, skjorta och slips – alla med identiska Zetsche-mustacher. "Men– sade han – den här bilen bevisar att Mercedes gör bilar med känslor, med utstrålning."

 Vilken bil skulle du helst ta med dig hem?

–Bland bilarna på riktigt, alltså produktionsklara modeller, föll jag personligen för Porsche 911 Targa med elfällbar takdel som hissas in under motorhuven när man vill njuta av friska luften.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!