Vi på Teknikens Värld avslöjade tidigare i år både att körbarheten försämrades och att förbrukningen riskerade att öka i samband med att Volkswagenkunders bilar uppdateras i dieselgates fotspår. Nu har även brittiska Autocar kommit fram till samma sak – förbrukningen ökar när bilarna uppdateras. I ett test av en Volkswagen Touran visade man förvisso en närapå halvering av kväveoxidutsläppen, men både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen ökade. Med 0,3 l/100km respektive 10 gram/km.
Nu kommer även uppgifter från Tyskland om att kunder som inte låtit uppdatera sina bilar riskerar att få dessa avregistrerade genom tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen KPA, rapporterar Reuters. I ett uttalande säger Volkswagens svenska pressansvarige Marcus Thomasfolk att det rör sig om fyra länder i EU där åtgärden ska vara obligatorisk.
”Respektive lands transportmyndighet tar beslut om hur den här typen av aktioner går till”, säger Thomasfolk, ”i Sverige - liksom i 24 andra EU-länder - bygger den på frivillighet”.
I Tyskland har till dags dato omkring två tredjedelar av alla drabbade Volkswagenbilar blivit uppdaterade, och Volkswagen själva hävdar att uppdateringarna inte har någon påverkan på bilarna. Något som vi alltså tidigare bevisat inte stämmer.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.