Foto: Ford

Dieselmotor i Ford Fiesta inte längre ett alternativ

Dieseldrivna småbilar är inget hett alternativ, och i Fiestas fall är drivmedlet så pass svalt att Ford har lagt ned produktionen av märkets B-segmentare med dieselmotor under huven.

För fyra månader sedan presenterade Ford uppdaterade Fiesta. Största nyheten var den 1,0-litersmotor med 48-volts mildhybridteknik som erbjuds med två effektuttag – 125 samt 155 hästkrafter. Dessa båda bensindrivna alternativ släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som den 1,5-liters dieselmotor som också presenterades i somras, en maskin som har funnits till modellen under tre års tid.

LÄS MER: Mazda 6 blir av med dieselmotorerna 

Nu berättar Ford att dieselmotorn har gjort sitt. I september slutade man att montera motoralternativet i Fiesta. Anledningarna är för låga försäljningsvolymer samt att de nya mildhybriderna anses göra jobbet lika bra.

Enligt en Ford-talesperson har man sett svag efterfrågan på Fiesta med dieselmotor under ett år eller så. Dieselmodellen har under denna period stått för endast två procent av totala Fiesta-försäljningen. Det är en betydligt mindre andel än snittet i småbilssegmentet. Åtta procent av innevarande års första sex månaders sålda småbilar har varit dieseldrivna, i fjol var andelen tio procent. För bara fem år sedan stod dieselbilarna i segmentet för 25 procent av försäljningen.

Ford började erbjuda Fiesta med dieselmotor redan 1984. I dag, 36 år senare, är småbilens dieselera till ända.

LÄS MER: Audi håller fast vid dieselmotorerna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!