080114-rapport-detroit

Direktrapport från Detroitsalongen

Vår utsände David Lilja har levererat oss en första rapport med upplevelserna från första pressdagen på bilsalongen i Detroit. Mest tänkvärt är att pick-uper fortfarande verkar större än miljöbilar, men att sistnämnda ändå har fått gehör hos Detroits tre stora. Dessutom har David nu provsuttit nya Saab 9-4X.

Det mesta är sig likt i billandet USA. Trots tillströmningen av miljöbilar så som etanol-, hybrid- och bränslecellsbilar så överskuggas de goda miljöalternativen av mullret från enorma pick-uper som storsäljaren Ford F150 och nya Dodge RAM. Trots dessa stora pjäser ser man att biltillverkarna, inklusive de tre stora från Detroit, har fattat galoppen. Det höga oljepriset är en av anledningarna, kundernas efterfrågan av gröna alternativ växer dag för dag, även i USA.

Här är några av de premiärer som etsade sig fast mest hos David Lilja efter att ha snurrat runt på den stora Detroitsalongen under första dagen:

Showerna avlöser sig hela tiden och de som brukar vara värst är Chrysler, så även i år då man bjöd på ett spektakel utanför mässhallen, mitt i downtown Detroit. En hjord av kor föstes in av cowboys och mitt bland kreaturen stod 2009 års modell av Dodge RAM. 

GM hoppas och satsar mycket på nya Saab 9-4X. Det märktes eftersom GM hade valt den som en av två nyheter på deras stora presskonferens under söndagen. GM-chefen Rick Wagoner presenterade stolt 9-4X och Hummer HX, en downsizad H3, inför storpublik. Båda bilarna drivs av etanolmotorer.

    David Lilja fick möjligheten av provsitta nya Saab-suven.

    – Saab 9-4X ser mycket smärt och smidig ut trots att den är duktigt stor. Jag tycker den kändes mycket rymlig. Någon sjusitsig version blir det dock inte. Designen är lyckad, känns och ser ut som en riktig Saab. Interiören kommer att ändras en hel del till produktionsbilen, men ergonomin kändes ”gjuten” vid ett förstaintryck. 

En annan bil som hamnade i rampljuset under söndagen var Volkswagen Passat CC som hade sin världspremiär på salongen.

    – Passat CC är ju en blåkopia av Mercedes CLS men inte lika snygg. Som ett lågprisalternativ till Mercan blir den ett vettigt alternativ för den som vill åka lite mer flärdfullt. Och det är faktiskt gott om utrymme i baksätet även för huvudet trots coupélinjerna.

    – Inuti märks ny, större infodisplay mellan instrumenttavlorna som i Audi, samt del mindre förändringar.

    Svenska importören tippar på ett instegspris mellan 250 000 och 300 000 kronor. 

Andra bilar som fångade Davids intresse var den mäktiga Audi R8 V12 TDI och Ferrari F430 med etanolmotor (bilden ovan). Ford visade dessutom upp en ny version av Verve Concept, nu som fyrdörrarsmodell. Verve Concept är ju en fingervisning av kommande Ford Fiesta som börjar säljas i Europa i slutet av året men då företrädesvis som tredörrars.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!