071114-volvo-v70-20f

DIREKTRAPPORT: Volvo V70 2,0F

Reporter Hans Hedberg och fotograf Glenn Lindberg befinner sig just nu i Göteborg för en första provkörning av nya Volvo 2,0F. Alltså Flexifuel-motor som kan köras på E85.

I vanliga fall är det undertecknad som brukar ringa upp våra reportrar när de är ute på olika provkörningar runt om i världen. Jag vet inte om det är på grund av att Hans Hedberg befinner sig på sin egen och Volvos hemmaplan, men denna gång är det reportern som hinner ringa mig först. I Göteborg befinner han sig för en första provkörning av nya Volvo V70 2,0F. Provkörningsbilen är en av de fem första tillverkade V70-bilarna med tvåliters Flexifuel-motor.

Motorn är alltså på två liter, men mer intressant är att det är första fyrcylindriga maskinen någonsin i en Volvo V70. Den har 145 hästkrafter precis som bensinaren på två liter i Ford Mondeo, men i 2,0F är motorn så klart etanolkonverterad enligt Fords mönster. Det maximala vridmomentet ligger på 190 newtonmeter, fem mer än hos Mondeo.

– 190 newtonmeter är i klenaste laget hos en bil som väger nästan 1,6 ton. Körning med tung last eller i motlut går tungt, berättar Hans Hedberg genom telefonen.

Den lättare motorn ger V70 en fin balans som uppträder tryggt på vägen.

Växellådan, bland många andra komponenter, är plockad från Fords hyllor. Femväxlad manuell låda är det enda man kan välja till V70 2,0F.

Under provkörningen hamnar snittförbrukningen på två liter per mil. Detta med E85 i tanken. Siffran kanske avskräcker många, men den har uppnåtts under relativt hård körning. Volvo anger snittförbrukningen till 1,2 liter per mil (preliminär siffra) vilket är 40 procent högre förbrukning än med bensin i tanken (0,86 l/mil). Koldioxidutsläppet anges till 206 g/km med bensin i tanken, väljer man i stället det mer miljövänliga E85-drivmedlet är motsvarande siffra 197 g/km. Trots dessa siffror klassas den som miljöbil och köparna till bilen får ta del av den statliga miljöbilspremien på 10 000 kronor.

Det är ingen prestandavagn Hans Hedberg kör på vägarna runt Göteborg, trots att provkörningsbilen har Volvos Four-C-chassi. Det lär inte vara många köpare som väljer det till sin 2,0F. Toppfarten är hyggliga 200 km/h medan sprinten från stillastående till 100 km/h går på 11,3 sävliga sekunder.

De första exemplaren av Volvo V70 2,0F levereras till kund runt årsskiftet och kostar då från 260 900 kronor. V70 kommer även med tvålitersmotor för enbart bensindrift. Den kostar 6 000 kronor mindre än Flexifuel-varianten. 2,0F-motorn kommer även att finnas tillgänglig i Volvo S80.

Hans Hedberg i en Volvo på hemmaplan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!