Amerikanska Chrysler sökte sig österut när du skulle utveckla sin eldrivna Dodge. Inte bara skalet är förvillande likt Lotus Europa, chassi och drivlina är nämligen utvecklat av engelsmännen i Heathel. Fronten är det som skiljer från Europa, men Circuit EV har fått liknande drivlina som den kaliforniska elsportbilen Tesla (också den delvis Lotus-utvecklad).
Acceleration 0-100 km/h ska enligt Dodge gå på under fem sekunder och toppfarten är begränsad till drygt 190 km/h.
Elmotorn producerar 268 hästkrafter direkt från startögonblicket, batteripaketet av litiumjontyp klarar en maximal räckvidd på 32 mil. Om du nyttjar full kraft kortas dock sträckan med åtta mil.
Tyvärr lär aldrig Dodge Circuit EV nå verklighetens vägar. Men näpen i sin oranga kaross – färgen heter Tangogreen – det är den.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.