101025-dodge-journey-facelift Foto: Barry Hathaway

Dodge Journey moderniseras

Om Dodge har varit i närheten av att få till en storsäljare på den svenska marknaden så är det Journey som står för den bedriften. Nu uppdateras Journey med ny motor och en helt ny interiör.

Merparten av världens biltillverkare är helt och hållet befriade från självdistans och humor. I sitt senaste pressmeddelande bjuder dock amerikanska Dodge på ett välkommet undantag genom att inleda med ”It’s not over yet”. Dodge och moderföretaget Chrysler har utan tvekan haft det stormigt på sistone och Dodges framtid i Europa är högst oklar, ska bilarna säljas som Lancia-modeller? Hursomhelst har Dodge investerat i ett litet ansiktslyft för sin crossover Journey.

Störst förändringar hittas inne i kupén. Journey har fått beröm för hyfsad inredningskvalitet men Dodge säger sig nu ha höjt standarden ett snäpp. Vi lägger först och främst märke till en helt nydesignad mittkonsol. Den stora rektangelformade mittkonsolen har slängts ut till förmån för en rundare historia. Dessutom finns en helt ny, treekrad ratt. Dodge har till och med flyttat på växelspaken, men inte för att förbättra köreergonomin utan för att göra det lättare för föraren och passageraren att nå mugghållarna. Amerikanska och Europeiska tillverkare prioriterar olika saker. Dodge är även stolta över ett helt nytt multimediasystem som de kallar Uconnect Touch. Med en stor pekskärm är det tänkt att man ska sköta det mesta av bilens funktioner. Sammantaget gör alla nyheter att Journey ser betydligt modernare ut på insidan.

På utsidan har det inte hänt lika mycket. I fronten begränsas nyheterna till grillen där korslagda ribborna har ny utformning. Baktill lägger vi märke till att Journey har begåvats med LED-ljus som nästan får den att likna en VW-produkt. Efter ansiktslyftet ska Journey vara en roligare bil att ratta tack vare ny fjädringsuppsättning och omkalibrerad styrning för bättre precision. Under motorhuven har Dodge valt att slänga ut den tidigare värstingmotorn på 3,5 liter och 235 hästkrafter till förmån för en ny Pentastar-V6 på 3,6 liter och 283 hästkrafter.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!