080613-dodge-ny-image

Dodge vill inte vara kraftfulla längre

När bensinpriserna stiger mot oanade höjder försöker Chryslers prestandamärke Dodge frenetiskt att skrubba av sig stämpeln som bensinslukare. De gamla Hemi-motorerna ska avvecklas och Dodge ska nu få en ny image.

De höga bensinpriserna har minst sagt haft stor inverkan på den amerikanska bilmarknaden. Man kan enkelt säga att det råder en upp-och-ned-vänd värld. Folket vill inte längre ha de stora och bensinslukande truckarna, vilket har fått biltillverkarna att släppa det tidigare pratet om stora motorer som en het potatis. Ingen verkar längre vilja förknippas med den gamla jänkar-åttan. Att marknadsföra sina bilar som motorstarka kan ju innebära att kunderna bara uppfattar dem som bensinslukande. Nu vill inte ens Dodge, det märke som kanske mest förknippas med bluddrande V8-motorer, förknippas med de gamla idealen. Nu blåser det in ny och frisk luft under Dodge-motorhuvarna och fokus ska flyttas till mindre och snålare V6-motorer.

– Vårt märke kan inte bara handla om Hemi-motorer och rykande bakdäck, säger Dodge-chefen Mike Accavitti till Automotive News. Med det menar han att det pågår ett skifte av fokus inom Dodge, och det handlar först och främst om nya Challenger. Dodge Challenger har hittills bara funnits tillgänglig med en stor Hemi-V8 på 6,1 liter. Snart kommer dock två nya och mindre motoralternativ. Mellanbarnet i motorskaran blir en Hemi-V8 med betydligt mindre cylindervolym, och som dessutom ska utrustas med teknik som stänger av de cylindrar som inte behövs för tillfället. Challengers nya instegsmotor blir en helt ny 3,5-liters V6. Det är den här motorn Dodge sätter sitt hopp till, det beräknas att V6-motorn kommer att stå för den absoluta merparten av Challenger-försäljningen.

De nya motoralternativen till Challenger är en del i det arbete Dodge lägger ned på att ändra sin image. De har det något oklara målet att gå från att förknippas med ”power” till ”strenght”. Accavitti understryker att det inte är tal om någon total omläggning av märket. I stället handlar det om att anpassa Dodge till dagens samhälle. Men han avslutar ändå med att säga ”The Hemi guys have had their time.”

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!