Drabbade VW-kunder kan få ny bil

Det råder febril aktivitet hos Volkswagen-ledningen för att hitta lösningar som passar lurade kunder världen över. En av lösningarna är att ersätta kunderna med en ny bil.

Elva miljoner bilar världen över är försedda med den fuskprogramvara som Volkswagen försett olika dieselmodeller med. Åtta miljoner av dessa – som är av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat – rullar inom EU:s gränser.

Volkswagen håller fortfarande på att arbeta fram en eller flera planer på hur de ska åtgärda fusket, men det börjar bli väldigt bråttom. Senast i morgon, den 7 oktober, ska de för tyska myndigheter presentera den strategi som gäller för Tyskland. Det är dock långt ifrån säkert att den plan som vi hoppas presenteras i morgon används för andra marknader i Europa och Nordamerika.

Enligt branschtidningen Automotive News, som har varit i kontakt med källor med insyn hos Volkswagen, källor som i dagsläget önskar vara anonyma eftersom ingenting har klubbats, diskuterar VW-ledningen flera olika typer av åtgärder för att få fixa de manipulerade bilarna.

LÄS MER: Samtliga tusentals bilmodeller som berörs av fusket

Den mest extrema åtgärden som sägs ligga på förslagsbordet är att ersätta berörda kunder med en ny bil. Det lär vara en extremt kostsam åtgärd med tanke på att bara i Tyskland är det 2,8 miljoner bilar som berörs. Men samtidigt skulle en sådan drastisk åtgärd kunna vända på steken till Volkswagens fördel. Många kunder och bilägare som i dag hyser stort agg mot Volkswagen för deras bedrägeri skulle sannolikt omvärdera sina åsikter.

Om Volkswagen kommer med erbjudandet om bilbyte så finner vi det endast troligt att de amerikanska kunderna berörs. I USA rullar 482 000 fuskbilar.

LÄS MER: Allt om Volkswagen-skandalen

Andra åtgärder som diskuteras hos ledningen är att uppdatera bilarnas mjukvara, montera större katalysatorer och att tillsätta additivet AdBlue. Enligt uppgift ska visa av de Euro 5-klassade 2,0-litersdieselmotorerna redan vara utrustade med AdBlue-tank, men att de inte är tagna i bruk. Stämmer uppgiften om AdBlue-tanken behöver Volkswagen ”bara göra ett extra hål vid tankhålet” för att bryta ned kväveoxiderna till vatten och kväve och på så vis klara NOx-gränsvärdena för vad som är tillåtet.

De mindre dieselmotorerna med NOx-fällor ska enligt utsago inte vara möjliga att utrusta med AdBlue-lösningen i efterhand. Här sägs det i så fall vara större katalysatorer som är lösningen.

Enligt källorna kostar de olika åtgärdsmetoderna mellan motsvarande 205 och 94 000 kronor per bil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!