090210-dubbdäck-nyaregler

Dubbdäcken satta under lupp

Vägverket har lämnat förslag på hur framtidens dubbdäck ska se ut. Förslaget innebär bland annat färre antal dubbar. Vad betyder det för dig? Vi har testat.

Åtgärdsförslagen i Vägverkets ”Samlad lägesrapport om vinterdäck” kan få stora konsekvenser för Sveriges bilister. Dubbdäcken står i centrum i utredningen som till stor del fokuserat på hur partikelhalterna i trafiken ska minskas. Att dubben sliter asfalten står bortom allt tvivel och att det ger upphov till små partiklar i luften är också klart. Ett av Vägverkets förslag är att minska antalet dubbar i däcken, men vi ställer oss frågande till om det är rätt väg att gå. Däremot är vi helt överens med Vägverket om att andelen dubbdäck ska minskas. Ungefär 70 procent av den svenska personbilsflottan rullar på dubbade däck och det är för mycket.

Dagens regler säger att däck med fälgdiameter på 13 tum får ha 90 dubbar, 14 och 15 tum får ha 110 medan 16 tum och större får ha 130. Enligt Vägverkets förslag ska däckets omkrets bestämma antalet dubbar, ett förslag vi tycker är bra. Men vi tycker att nivån, max 50 dubbar per meter däckomkrets, är för låg. Förslaget kommer i första hand att beröra däckdimensionerna till de vanligaste bilmodellerna. En Volvo V70 med 16-tums vinterhjul skulle förlora 25 procent av dubbarna. En Saab 9-5 likaså.

För att undersöka hur stor skillnaden blir i verkligheten styr vi kosan mot Ivalo i nordligaste Finland där vi får låna isbanor av Nokian. Vi testar tre olika Nokian Hakkapeliitta 5 i dimension 205/55 R16: ett med 130 dubb (enligt dagens regler), ett med 96 dubb (enligt föreslagna regler) och ett däck (dubbat enligt dagens regler) som har gått två säsonger. Däcket med 96 dubb är ett vanligt 130-dubbdäck där vi har dragit ur dubb för att komma ner till 50 dubbar per meter omkrets. Dessutom har vi tagit med ett dubbfritt Hakkapeliitta R för att se hur det klarar sig i konkurrensen.

Vi hade väntat oss att bromsprestanda på blank is skulle bli avsevärt sämre, men så blev det inte. Skillnaden när vi bromsar från 100 km/h till stillastående blir bara sex meter, nästan ingenting med tanke på att det bästa däcket (med 130 dubb) behöver 236 meter för att stanna. Det dubbfria däcket behöver längre sträcka. Det stannar på 261 meter och det två säsonger gamla dubbdäcket stannar efter 265 meter.

När vi testar körbarhet på is växer skillnaderna. Bäst, men inte snabbast, är däcket med 130 dubbar. Uppträdandet är säkert i alla lägen och föraren känner sig trygg. Styrningen är skarp, accelerationsgreppet är bra och sidgreppet övertygande.

Med 96 dubbar blir alla egenskaper sämre. Styrningen tappar skärpa, drivhjulen spinner mer och sidgreppet är inte alls lika bra och däcket tappar fästet betydligt oftare.

Det begagnade däcket med sex millimeters mönsterdjup kvar blir en negativ överraskning. Trots 130 dubbar biter det nästan inte alls på isen. Resultatet är långt sämre än vad vi hade väntat oss.

Det dubbfria däcket däremot gör succé. Säkerhetskänslan är bättre än för däcket med 96 dubbar och ligger snubblande nära däcket med 130 dubb. Varvtiderna talar sitt tydliga språk. Det dubbfria är snabbast runt isbanan tack vare ett oslagbart accelerationsgrepp.

Med facit i hand kan vi konstatera det förväntade: isprestanda blir klart sämre med färre antal dubbar. Visst kan det ge miljövinster, men vi tycker inte att det är rätt väg att gå. De som verkligen behöver dubbdäck ska även i fortsättningen kunna erbjudas den extra tryggheten med dubben, samtidigt som ett aktivt däckval gör att fler av oss väljer dubbfritt.

Men dubbdäcket måste finnas kvar. Det dubbfria kan bara bli riktigt bra om ett dubbat varit där och ruggat upp isen.

Föreslagna regeländringar

Max 50 dubb per meter däckomkrets.

Extra försäljningsskatt på dubbdäck (förslag från 2007).

Kommuner får rätt att förbjuda dubbdäck på vissa gator och vägar.

Begränsa tiden dubbdäck får användas från 1/10–31/4 till 1/10–15/4.

Så många dubb blir kvar

Första kolumnen är däckdimension, andra är antal dubb med dagens regler och tredje är antal dubb med föreslagna regler.

175/70 R13 – 90 – 88

185/70 R14 – 110 – 89

195/65 R15 – 110 – 97

205/55 R16 – 130 – 96

215/65 R16 – 130 – 105

225/45 R17 – 130 – 97

235/65 R17 – 130 – 112

Varvtider ishandling

130 dubb – 1.13.2 i snittvarvtid

96 dubb – 1.14.8 i snittvarvtid

Begagnat dubb – 1.23.2 i snittvarvtid

Dubbfritt – 1.12.9 i snittvarvtid

Bromssträcka is 100 km/h till stillastående

130 dubb – 236 meter i snitt

96 dubb – 242 meter i snitt

Begagnat dubb – 265 meter i snitt

Dubbfritt – 261 meter i snitt

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!