Dyrare körkort med hårdare regler

Infrastrukturminister Åsa Torstensson vill minska antalet dödsolyckor genom att utbilda om riskerna med alkohol och höga hastigheter under körkortsutbildningen som därmed blir dyrare.

Förra året omkom 490 personer i trafiken, en ökning jämfört med året innan. Nollvisionens etappmål för 2007 överskreds med god (hemsk) marginal. Nu vill infrastrukturminister Åsa Torstensson ta i med hårdhandskarna redan vid körkortsutbildningen för att kunna minska dödstalen på sikt. Vid utbildningen ska de blivande förarna informeras om alkoholens och hastigheternas påverkan i trafiken.

– Vi har pratat väldigt mycket om asfalt och vajer, men tappat bort diskussionen om den enskilde trafikantens ansvar och beteende. Det går att bygga bort olycksdrabbade vägar, och ha mer kameraövervakning, men vi kan aldrig bygga bort valet att köra berusad eller att köra för fort, berättar Åsa Torstensson för SvD.

Snart är det alltså nya regler som gäller för blivande körkortstagare. För att få köra upp i dag krävs att man genomfört en godkänd riskutbildning som kostar ungefär 1 700 kronor. Riskutbildningen består främst i halkkörning, vilket inte är tillräckligt enligt Åsa Torstensson, utan hon vill se en utökning av den obligatoriska körkortsutbildningen.

– Hittills har vi bara fokuserat på att det kan bli halka i Sverige. Men vi ser ett ökat risktagande i trafiken, och det måste vi möta, säger Åsa Torstensson.

Attityden till alkohol, narkotika, höga hastigheter, bilbälte och trötthet måste skärpas och därför ska dessa ämnen stå på schemat för körkortutbildningen från och med april 2009. Ett lagförslag väntas klubbas igenom inom kort.

Detta innebär också att körkortet kommer att bli dyrare eftersom ovan nämnda riskutbildning kommer att förlängas till det dubbla från dagens fyra timmar.

– Vi har ungdomar som rest världen över, och befunnit sig i miljöer där det är okej att dricka öl innan man sätter sig bakom ratten. Det är det inte i Sverige. Och bara genom att hålla de hastighetsgränser som är utsatta skulle vi spara 150 liv om året enligt Vägverket, fortsätter Åsa Torstensson.

Enligt SvD tycker hon att ”fler ska köra som kvinnor”.

Men att lagstifta om krav på handsfree för att tala i mobiltelefon under bilkörning vill Åsa Torstensson inte i nuläget, trots att andra länder infört en sådan lag och att hennes partikamrater önskar en motsvarighet i Sverige.

– Just nu är jag inte övertygad om att handsfree skulle vara lösningen.

Enligt henne är det själva samtalet som distraherar föraren, inte mobiltelefonen.

Att helt förbjuda mobiltelefonsamtal i bilen är för Åsa Torstensson en omöjlighet, det skulle inte vara kontrollerbart helt enkelt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!