Foto: Shutterstock

E10-bensin kommer nu till Sverige

I augusti lanseras den nya standardbensinen E10. De flesta bilar, men inte alla, tål den högre etanolhalten.

Sverige ska vara fossilfritt 2045. En tuff målsättning. Klarar vi det blir vi ett av de första välfärdsländerna i världen som är klimatneutrala.

Målet innebär omställningar i de flesta branscher. För bilismen betyder det att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta 2045. För att klara det sker en stegvis elektrifiering av nybilsförsäljningen. Ett annat sätt att minska koldioxidutsläppen är genom den så kallade reduktionsplikten som anger inblandningskrav av biobränslen i bensin och diesel. 

Det är nu det sker. Från och med 1 augusti kräver reduktionsplikten sex procent mindre koldioxidutsläpp, vilket medför introduktionen av en ny bränslekvalitet, E10. Det kommer att bli den nya standardbensinen i Sverige.

E5 finns kvar som det som man i branschen kallar ”protection grade”, en kvalitet för äldre bilar som inte klarar av den högre blandningen. Troligen oftast som 98 oktan. Men det kommer bara bli nödvändigt för ett fåtal bilar.

– Hela 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

Anledningen kan vara att gummipackningar inte tål en högre etanolinblandning. Men skulle man tanka fel är det ingen risk för omedelbara skador. Det är bara att fortsätta köra och fylla upp med E5 när man tankar nästa gång. Men långvarig felanvändning kan ge skador.

Eftersom energihållet blir 1,8 procent lägre kommer förbrukningen att öka lika mycket. Priset, allt annat lika, torde också höjas eftersom biobränslen är dyrare än bensin. Men branschorganisationen Drivkraft Sverige (som organiserar bensinbolag och raffinaderier) menar att det är omöjligt att uttala sig om priset i augusti. 

– Oljepriset går upp och ner, kanske pandemin är över. Det är omöjligt att sia om priset i höst. Vi lägger oss heller inte i prissättningen, det får bolagen sköta själva. De måste sälja E10, säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

LÄS MER: Ny märkning av drivmedel i hela Europa 

Båtmackarna, som ofta bara har möjlighet att ha en bensinkvalitet, är ett undantag. De kommer företrädelsevis att sälja E5 eftersom båtmotorer oftast är äldre än bilmotorer. 

Med höstens introduktion av E10 gör vi sällskap med flera EU-länder som redan har introducerat den nya bränslekvaliteten. I några av dessa länder blev introduktionen mindre lyckosam, och bland bilägare spred sig en oro för motorskador.

– Det fanns då en större osäkerhet kring effekterna och det spred sig en osäkerhet. Men i dag vet vi mycket mer om kvaliteten på bränslet och man känner till vilka gamla bilar som kan eller inte kan köras på E10, förklarar Anders Norén på Bil Sweden.   

För övrigt kan nämnas att USA har haft E10-inblandning i 20 år, först infört som ett stöd till jordbrukssektorn men sedan som en klimatåtgärd.

Höstens E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemet. Men så fort etanolinblandningen är över fem procent ska det kallas E10. Bränslepumparna kommer att skyltas om med nya dekaler. 

Vad som händer med vår höginblandning E85 efter årsskiftet är i högsta grad oklart.

– Får vi inte fortsatt skattebefrielse så betyder det att energiskatt och moms ska tas ut på bränslet. Det betyder 8,42 kronor per liter, förklarar Ebba Tamm.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!